B - Black atlas (Circuits)

Erik Vandamme    13 maart 2018

B Ofwel Bert Libeert, de drummer van Goose, is een veelzijdige artiest die open staat voor veel muziekstijlen. Net zoals Goose eigenlijk. Via Circuits, het uit de grond gestampte sub label van Consouling Sounds, brengt B een plaat op de markt genaamd Black Atlas. Een schijf waar EBM - in de stijl van bijvoorbeeld Neon Jugdgement - wordt vermengd met techno klanken en experimentele elektronische muziek. Een kleurrijk pallet wordt ons aangeboden door B, waarop stil zitten een moeilijke taak wordt.

Dat blijkt al uit het naar 80's EBM ruikende "Black Atlas". Een song die op de dansvloer zal zorgen voor een wervelend dansfeest, zonder weerga. Meteen wordt duidelijk dat B een ruim publiek aan Elektronische muziek fans over de streep wil trekken. Schipperend tussen toegankelijke techno, en donker aanvoelende EBM, zal het dus niet enkel zwart zien van het volk op die dansvloer. Ook "Dark Waltz" schippert duidelijk tussen meerdere uitersten.

Het betrekkelijke lange Disconnected brengt die uitersten samen tot een iets meer experimenteel geheel. De beats voelen vaak dreigend aan, maar B zorgt ervoor dat de aanhoorder niet teveel in de duisternis terecht komt. Als er een soort Vagevuur bestaat binnen de Elektronische muziek dan zouden we deze EP daar eerder in onderverdelen. Tussen Hel en Hemel drijft B het tempo enerzijds op door harde EBM klanken, waarna techno beats, die thuishoren in menig discotheek, weer een meer - laat ons maar stellen - toegankelijke zijde laten zien en horen van dit bijzondere project. Sluitstuk "My Mind" bevestigt voornoemde vaststellingen alleen nog maar eens.

B brengt een totaalpakket uit waarbij een heel ruim publiek aan liefhebbers van Elektronische muziek over de streep moet en kan getrokken worden. Van pure EBM, over Techno gaat hij snel naar Experimentele muziek. Telkens opnieuw en opnieuw. Net door het aanbieden van een gevarieerde maar vooral heel kleurrijke EP verlegd B zijn eigen grenzen. Los van zijn al sterke prestaties bij Goose, bewijst hij ook als solo artiest veel in zijn mars te hebben. De man zit boordevol inspiratie, en zorgt op deze EP voor de ene aangename verrassing na de andere. De perfecte dansplaat, voor donkere EBM nachten. En dansfeestjes op festivals als Tomorrowland of de Boiler Room op Pukkelpop. Allen daarheen!

1. Black Atlas
  2. Dark Waltz
  3. Disconnected