Floating In Space - Dreamland (Deep Elm Records)

Erik Vandamme    10 maart 2018

Deep Elm Records is een label die schijnbaar zonder moeite bands en artiesten vinden die een atmosfeer uitademen, waardoor je als aanhoorder in onaards mooie werelden aanbeland. Floating In Space is de band rond multi-instrumentalist Ruben Caballero. De man heeft een oog voor die intense schoonheid, binnen de eenvoud rondom ons heen. Met zijn debuut “The Edge of the Light wist Floating In Space reeds in 2016 menig harten diep te raken. Op 9 maart komt een nieuwe schijf op de markt Dreamland. Via Deep Elm Records. Een titel die we letterlijk mogen nemen.  Floating In Space doet ons van begin tot einde neerdalen in een dromerig landschap, boordevol immense schoonheid.

Intensieve songs als Airlocks, We Are One, New Breath doet ons wat denken aan bijvoorbeekd Lights & Motion, Een artiest waar we al meerdere keren de nodige aandacht hebben geschonken. Of bijvoorbeeld Inward Oceans. Allen toevallig ook aangesloten bij Deep Elm Records. De platenhoes van deze bijzonder rustgevende plaat, doet eigenlijk al vermoeden welke kant het uitgaat met Floating in Space. Heel filmisch aanvoelende muziek naar voor brengen  - Elk van de songs kunnen zo gelinkt worden aan eender welke film, die recht doorheen je hart boort - Is de rode draad doorheen het geheel. Maar vooral je dat intensieve gevoel van rust en kalmte geven. Waardoor je als het ware wordt weggezogen boven die wolken. Iedereen die ooit wel eens met een luchtballon heeft gevaren het ooit wel ervaren? Dat immens gevoel van één te zijn met de wereld rondom u heen, ver boven die wolken. Datzelfde gevoel weet ook Floating in Space te creëren met dit pareltje van een schijf.

Een ander opvallend feit is dat de perfectie overal wordt overschreden, nergens kun je er een speld tussen krijgen. Net zoals de radertjes van een machine, klinkt de plaat als een perfect draaiende motor. Soms gaat het tempo, in een climax de hoogte in, dan weer in een bocht naar zwevende soundscapes. Variatie in aanbreng, zorgt ervoor dat je als aanhoorder letterlijk wordt gehypnotiseerd. Floating in Space is niet uniek in zijn soort, we kennen zo nog tientallen muzikanten die door gebruik te maken van de oerkracht van de natuur als inspiratiebron. Jou die innerlijke rust wil bezorgen, waardoor je op een andere wijze tegen het leven aankijkt. Als het telkens die enorme inwerking op u heeft, alsof je één bent geworden met de natuur? Zeuren we daar toch niet over.

Bovendien, er is eigenlijk geen enkele songs die boven de ander uitsteekt. Het is net dat totaalpakket aan intensieve songs, dat ons over de streep trekt. Net zoals in de film de muziekstukken als een puzzel perfect passen bij het desbetreffende beeld op het scherm, past ook alles op deze schijf perfect in elkaar  Eigenlijk beluister je Dreamland het best als het lezen van een spannend boek. Van begin tot einde, zodat de muziek een totaal impact heeft op uw hart, en gemoed. Want inderdaad, met de ogen gesloten laten ook wij ons bij elke luisterbeurt opnieuw gewillig meedrijven over die heel intens aanvoelende klanken. Tot we hoog in de wolken, ons klein voelen in een grote wereld rondom ons heen. Naar beneden kijkende naar een wereld die net kleiner, in zijn grootsheid.

1. Airlocks
  2. We Are One
  3. New Breath