Deströyer 666 - Call of the wild (Season Of mist)

Erik Vandamme    2 maart 2018

Het Australische kwartet Deströyer 666 timmert sinds 1994 aan de eigenzinnige weg. De band bracht met de regelmaat van de klok schijven uit die het midden houden tussen black metal en thrash metal. Deströyer 666 heeft daardoor een brede fanbase weten uit te bouwen binnen dat typische 'extreme' metal gebeuren. Op 23 februari bracht de band een gloednieuwe EP Call of the Wild, uit via Season of Mist. Waaruit blijkt dat begane wegen verder worden bewandeld. Als een concept aanslaat, waarom het dan veranderen moeten de heren hebben gedacht. En dat ze gelijk hebben.

Vernieuwend, of andere verrassende wegen inslaan? Je moet het dan ook niet verwachten bij pareltjes binnen het genre als Violence is Golden, Stone by Stone. Deströyer 666 deelt donkere mokerslagen uit, waarbij hersenpannen worden ingeslagen. En ijzingwekkende growls recht door merg en been gaan. Zonder enig medelijden met de luisteraar gaat de band door tot iedereen murw is geslagen. In de eerste plaats is de EP er gekomen ter gelegenheid van de tournee door Canada en VS. Een soort visitekaartje waarmee de poorten van de Hel compleet opgegaan om de bossen in beide landen in vuur en vlam te zetten? Ja, met die soort muziek zal het Hellevuur zeker aan de voeten van de Canadezen en Amerikanen likken, daar zijn we zeker van.

Deze EP bevat naast drie nieuwe songs trouwens een nieuwe versie van Trailed By fire. van Terror Abraxas (2003). Een versie die nog meer episch is dan wat is uitgegroeid tot één van de klassiekers van Destroyer 666. En dus meteen een leuk extraatje voor de fans. Destroyer 666 bewijst met deze EP vooral dat ze nog steeds hoog aan de absolute top staan wat het typische black/thrash metal gebeuren betreft. En dat ze niet van plan zijn die plaats zomaar op te geven. Deze EP kan gezien worden als een tussendoortje, naar een nieuwe plaat toe? Een 'leuke must have' voor de fans van de band. En voor mensen die de band nu pas ontdekken? Misschien een leuke aanleiding om meer te ontdekken over deze band. Want ook dat loont de moeite.

Destroyer 666 staat wat betreft Black metal gecombineerd met Thrash metal anno 2018 nog steeds op een top niveau te soleren. Dat bewijst de band met deze knappe EP nog maar eens uitvoerig. De jonge wolven, die staan te wachten om over te nemen, zullen bij deze nog een beetje moeten wachten.

1. Violence Is Golden  04:30
  2. Stone by Stone  03:37
  3. Call of the Wild  04:46