ZOM - Nebulos (Argonauta Records)

Erik Vandamme    13 februari 2018

Het uit Pittsburgh USA afkomstige ZOM grasduint doorheen het aanbod Stonerrock en voegt daar een streepje garagerock aan toe. De band ontstond in 2014 en bracht vorig zomer een heel 'groovy' klinkende EP op de markt Solitary. Midden januari 2018 bracht de band zijn debuut plaat op de markt via het label Argonauta Records. We namen Nebulos onder de loep en stellen vast hier met een fijne stonerrock band te doen te hebben, die aan de muziekstijl eigenlijk niets meer of minder toevoegt. Maar wel lekker aanstekelijke songs op de markt brengt, die je een al even lekkere adrenalinestoot geven.

Dit blijkt al uit Alien, een circa zes minuten lang groovy klinkt huzarenstuk, waarbij de gitaren niet te diep snijden. Maar net diep genoeg om alvast te zorgen voor dat eerste potje headbangen. Geluidsmuren worden eigenlijk over de gehele lijn niet afgebroken. Dit blijkt ook uit meeslepende songs als Gifters, Solitary, The Greedy Few. Vooral draait het om de luisteraar bedwelmen en onderdompelen in een warm stoner badje, bij wijze van spreken. Ideale muziek voor rond het kampvuur, met de ondergaande zon als extra kers op de taart.

ZOM bestaat uit klasse muzikanten, die toverkunsten uitvoeren met hun instrumenten. De riffs klinken heel mooi tot gepolijst en bezorgen med daardor telkens wel een krop in de keel. Waarna een redelijk rauwe vocale aankleding, je uiteindelijk die adrenalinestoot bezorgt, waardoor je prompt overslag zou moeten gaan. Echter blijft alles iets te nadrukkelijk binnen die gezapige sfeer hangen. Waardoor we eigenlijk een beetje op onze honger blijven zitten. Nochtans brengt ZOM lekkere stoner met garagerock elementen, die zeker en vast in de smaak zal vallen bij de doorsnee fan van die muziekstijlen.

ZOM blijft op hun debuut iets te veel binnen de lijntjes kleuren, waardoor de songs al te vaak net niet boven de middelmaat uitstijgen. Hoewel meerdere aanstekelijke songs de neiging hebben aan de ribben te blijven kleven. Krijgen we dus iets te vaak een 'net niet' gevoel. Een gevoel dat ons helaas van begin tot het einde, en ook na meerdere luisterbeurten, niet meer los laat. Laat u als fan van het genre echter hierdoor niet ontmoedigen. ZOM is een band met, zowel vocaal als instrumentaal, potentieel om potten te breken binnen die typische stoner rock tot garage rock. Mits de nodige ervaring opdoen binnen de scene, zien we daarom zeker groeimogelijkheden naar de toekomst toe. Is onze eindconclusie.

1. Alien 06:09
  2. Burning 04:13
  3. Gifters 05:23