Brazzmatazz - Turbolence (DHM Records)

Erik Vandamme    16 februari 2018

Laat ons voor eens en voor altijd een vergissing de wereld uit helpen, wat brassband muziek betreft. Het draait niet enkele over doorsnee fanfare muziek, waar ook niets mis mee is want die bestaan doorgaans uit gedreven muzikanten die hun instrumenten als meesters in het vak bespelen. Nee, bij Brassband muziek vind je doorgaans elementen terug uit bijvoorbeeld Jazz. Althans dat is het geval bij de brassband Brazzmatazz die op 23 februari een tot de verbeelding sprekende schijf uitbrengt. Turbolence wordt op die avond voorgesteld in Café Charlatan te Gent Wij namen de schijf al even onder de loep. Onze bevindingen

De warme trompet en blazer klanken betoveren je vanaf die eerste song Turboverture als het ware. Brazzmatazz laat vanaf die eerst noot een warme gloed over de luisteraar neerdalen, en blijft doorzetten tot het einde van deze schijf. Niet alleen de doorsnee liefhebber van de betere fanfare muziek zal door aanstekelijke songs als Say When, Fasten You Ravo, Misantropisch Zwemparadijs over de streep worden getrokken. Het meest opvallende is dat deze band houdt van lekker improviseren tot zelfs lichtjes experimenteren. Elementen die je eerder terugvindt in inderdaad het Jazz gebeuren. Waardoor ook Jazz liefhebbers over de streep kunnen getrokken worden.

Hierop stil zitten is trouwens onmogelijk, je voelt prompt de neiging lekker mee de deinen op die aanstekelijke klanken. Op de dansvloer zal dit zorgen voor wervelende danspartijen, zonder dat geluidsmuren worden afgebroken door harde beats. Eerder zijn het zwevende klanken die aanvoelen als het neervlijen in het zachte gras. Ook zonder dat het saai gaat klinken. De band slaagt er met een quasi instrumentale aanpak de aandacht over de gehele lijn scherp te houden. Brazzmatazz bestaat dus vooral uit muzikanten die hun instrumenten niet zomaar beheersen. Elk van de bandleden 'leven' letterlijk muziek. Je voelt aan dat ze dan ook alle vrijheid krijgen om alle aspecten uit hun instrument te halen, om tot een magisch mooi geheel te komen.

De rode draad doorheen het geheel mag dan blazers en trompet zijn, de subtiele percussie is bovendien een niet te onderschatten meerwaarde binnen het geheel. Luister bijvoorbeeld naar het wondermooie Misantropisch Zwemparadijs waar sprankelende drumsolo's je compleet zullen verdoven. Aangevuld door die blazers die je laten wegvoeren naar oorden, buiten de harde realiteit van het leven. Want ja daar draait het toch op bij Brazzmatazz krijgen we de indruk, de luisteraar even doen relaxen en laten genieten tot de toppen van zijn of haar tenen.

Die eerdere verwijzing naar 'zin voor improviseren en experimenteren' met een knipoog naar Jazz. Vinden we bijvoorbeeld terug bij songs als Uproar , Mezcal Y Sangrita tot wederom enorm aanstekelijk klinkende afsluiter Goddamn en Raveteef Roedel. Waaruit nog maar eens blijkt dat Brazzmatazz geen band is die zich laat vastpinnen op één enkele muziekstijl. Deze band verlegd zijn eigen grenzen, en tast ze verder af. Wat ons dan weer doet uitzien naar meer zulke parels boordevol jazz en fanfare tot bras muziekstukken in de hopelijk nabije toekomst. De jongens amuseren zich duidelijk te pletter op deze plaat, en zorgen ervoor dat je als luisteraar een gelukzalig gevoel vanbinnen krijgt. Waardoor je de doorsnee problemen van de harde realiteit van je leven prompt beter aankan. Turbolence kan dus gezien worden als een schijf met een geneeskrachtige invloed op je geestelijke ingesteldheid. Eentje om te koesteren als je het eens niet meer ziet zitten. Is onze eindconclusie.

1. Turboverture
  2. Draaikolk
  3. Say When?