Evil Nerfal - Bellum Est Pater Omnium (GrimmDistribution/Morbid Skull Records)

Erik Vandamme    3 februari 2018

De uit Colombia afkomstige Black Metal band Evil Nerfal zag het levenslicht in 2007. De band brengt puur Black Metal in verlengde van acts als Mayhem (old), Marduk, Denial of God, Moonblood, Horna, Kult , Urgehal, Argar, Black Witchery, Revenge, Pactum, Isvind, Wolfsmond, Mütiilation, Besatt. Daarbij horen ook de typische satanische rituelen en occulte aankleding. Via GrimmDistribution/ Morbid Skull Records  brengt Evil Nerfal een gloednieuwe plaat op de markt: Bellum Est Pater Omnium. Liefhebbers van old school Satanische Black Metal mogen alvast beginnen watertanden.

Na een ijzingwekkende intro, gaat de put van de Hel open en zijn we vertrokken voor een tocht doorheen de meest duistere kant van onze ziel. Vocaal horen we vooral veel woede komen uit de strot van Brannagh Bapheker die door zijn verschroeiende stem de demonen uit de Hel naar aarde doet opstijgen, op een rituele wijze. Waardoor je als aanhoorder wordt meegesleurd naar die diepste kelder van de Hel. Hij gebruikt daarvoor niet enkele hartverscheurende growls. Eveneens cleane vocals, tot het vertellen van een verhaal als intro. Of gewoonweg het oorverdovende geschreeuw van demonische tot mythische wezens uit die Hel naar voor brengen. We komen het allemaal tegen in de stem van Brannagh

We waren eveneens onder de indruk van de loepzuivere gitaar en drumpartijen, die recht doorheen je hart boren. Telkens opnieuw. Evil Nerfal legt dus ook op instrumentaal vlak de lat enorm hoog, en laat geen seconde los. Tot de aanhoorder zijn demonen zelf strak in de ogen kijkt. Riffs die niet zomaar klieven, maar je ziel verbrijzelen. Drijven je nog meer tot absolute waanzin. Gerugsteund door snoeiharde drumsalvo's als mokerslagen, om je hersenpan tot moes te slaan. Voelen we prompt de vuurtongen van de hel onze hielzolen likken. Luister maar naar het instrumentaal meesterwerk Satanic Madness, Black Metal unleased

Bovendien hoor je duidelijk dat deze band een lange weg heeft afgelegd om tot dit perfecte black metal geluid te komen. Ondanks dat Evil Nerfal reeds is ontstaan in 2007 bracht de band, naast Bellum Est Pater Omnium hun debuut pas in 2016 uit. De lange weg naar de absolute top heeft hen bittere tranen gekost. Maar het eindresultaat mag er zijn. Hier wordt de perfecte Satanische Black Metal voorgeschoteld, van eenzaam hoog niveau. En dan hebben we het niet enkel over de instrumentale en vocale perfectie. Bovendien wordt hier een sfeer geschapen, die we in het genre niet elke dag tegen komen.

Het zal trouwens misschien opgevallen zijn dat  ik weinig of geen titelsongs hebben vernoemd in deze recensie. Bellum Est Pater Omnium is dan ook zo een schijf die je in zijn geheel moet zien en horen. Zoals het lezen van een spannend boek, dat je angstaanvallen bezorgt. En waarmee je niet kan stoppen om de ontknoping met een krop in de keel te lezen. Om daarna verweesd en totaal versuft achter te blijven in een donkere hoek van de kamer. Zo voelt Bellum Est Pater Omnium dus ook aan.

Evil Nerfal brengt ons met Bellum Est Pater Omnium dus geen doorsnee Black Metal, dit is van het soort waardoor poorten van de Hel prompt open gaan. Waarna Demonen uit die Hel de wereld kunnen veroveren. Laat het ritueel beginnen!

1. Coriolan (Overture)
  2. Fuck Off Jesus Christ
  3. In Endless Torment