Gnaw their Tongues - Genocidal Majesty (consouling Sounds)

Erik Vandamme    5 februari 2018

Gnaw their Tongues omschrijft zichzelf op zijn facebook pagina als ''black metal avant garde filth''. De band brengt met de regelmaat van de klok platen uit die niet bestemd zijn voor tere zieltjes. Donkere chaos waarbij de luisteraar wordt meegesleurd naar de diepste bodem van de Hel, is eerder de rode draad doorheen zijn muziek. De eigenschappen van, inderdaad, avantgarde muziek? We komen het eveneens tegen. Ondanks het feit dat de eenmans band is ontstaan in 2006, heeft Moris al een verleden bij, o.a. OPHIUCHUS die eind jaren '90 reeds het landschap donkerzwart wisten te kleuren. Reeds in 2016 kon hij ons overtuigen met een enorm duistere schijf: Hymn For The Broken, Swollen And Silent . Waarbij ons de raad werd gegeven om deze schijf te beluisteren bij het vallen van de duisternis. Op 9 februari ligt er weer een nieuwe schijf van Gnaw their Tongues klaar. Genocidal Majesty komt op de markt via Consouling sounds. Wij hebben die raad min of meer terug opgevolgd.

Alleen al uit de teksten, in hoeverre we iets verstaan van de angstaanjagende vocalen die ons koude rillingen tot de bot bezorgen, blijkt dat gnaw Their tongues geen liefhebber is van het zonlicht. Donker, pikdonker klinken songs als Death Leaves the world , Spirit Broken By Swords, Genocidal Majesty. Het zijn songs die niet alleen iets occult bevatten, met verwijzingen naar Duivels aanvoelende rituelen. De dood loert doorheen de gehele plaat om de hoek. Koud en meedogenloos drijft Gnaw their Tongues het tempo langzaam maar zeker op, tot een duivelse climax. Telkens opnieuw en opnieuw. Waardoor het angstzweet je op de lippen staat, en je tot pure waanzin wordt gedreven.

Genocidal Majesty bevat over de gehele lijn angstaanjagende drones die komen uit die diepste putten van de Hel. Deze worden, zowel vocaal als instrumentaal, op zondanig verschroeiende wijze naar voor gebracht. Dat je als aanhoorder eigenlijk niet gewoon kunt luisteren naar deze muziek. Je moet het vooral voelen. De songs hebben bovendien allen iets griezelig, koud en duister in zich. Dat je terugvindt in de meest angstaanjagende horror films. Bij voorkeur, waar mythische wezens uit het donker van de nacht hun slachtoffers langzaam maar zeker tot nog meer waanzin drijven. Vooraleer hen compleet te verscheuren.

Gnaw Their Tongues is een band die  vooral heel filmische muziek naar voor brengt. Je kunt de muziek die hij brengt zo kleven op enige griezelfilm. Dat was ons bij die vorige schijf al opgevallen, dat blijkt ook nu weer het geval te zijn. Eens meegesleurd in die trip, is geen  ontsnappen meer mogelijk. Kortom. Hebt u hartproblemen? Wees dan voorzichtig, want deze schijf zal je angstaanvallen bezorgen tot je totaal buiten adem verweest achterblijft. Nee, Genocidal Majesty is zeker geen doorsnee black metal of sludge, drone schijf. Hier worden grenzen verlegd binnen duistere omkadering, die onaards klinken. Of hoe schoonheid ook gitzwart kan zijn, als je er voor open wil staan. Is onze eindconclusie.

1. Death leaves the World
  2. Spirits Broken By Swords
  3. Genocidal Majesty