AdvenA - Realität (eigen beheer)

Erik Vandamme    30 januari 2018

AdvenA is een Duitse melodieuze Death metal band die in 2011/2012 het levenslicht zag. Vrij snel bracht de band een demo uit waarvan, volgens onze bronnen, amper 100 exemplaren op de markt werden gebracht. Realität werd na veel zwoegen en zweten uiteindelijk heruitgebracht in 2016 onder  eigen beheer. AdvenA timmert sinds dan stevig aan de weg. Gezien hun harde werk daaraan, werd het hoog tijd om hen ook in België even aan de metal liefhebbers voor te stellen, en hun muziek in de schijnwerpers te plaatsen. De heren zijn ondertussen bezig aan een gloednieuwe plaat. Wanneer die gaat verschijnen, is tot op heden nog een groot vraagteken.

Het extra leuke aan deze schijf is dat alles in de Duitse taal is gezongen, wat schijf en band toch uniek maakt binnen dat typische Death Metal wereldje. Niet dat er geen andere bands zijn die in hun eigen taal death metal platen maken. Maar Engels is zo een beetje de standaard taal, niet? Dat in de Duitse taal wordt gezongen zorgt ervoor dat het eerder occulte onderdeel van Death Metal nog meer in de verf wordt gezet. Die indruk krijgen we al bij de titelsong, een vlijmscherpe song die recht doorheen je hart boort, zoals dat eveneens bij deze muziekstijl past. Dat de band bestaat uit top muzikanten, die veel meer doen dan rammen op hun instrumenten, bewijst het instrumentale meesterwerk "Alles was glänzt". Een heel knap staaltje van melodieuze perfectie, dat zelfs een rustpunt kan genoemd worden binnen de aanvoer van wervelstormen en orkanen.

Een extra pluim op de hoed mag gezet worden op het produceren van deze plaat, gezien de perfecte kwaliteit van deze schijf. Vooral omdat de heren deze schijf op de markt brengen onder eigen beheer. Dus niet alleen in hun eigen studio. Ook de promotie, bookings en dergelijke gebeuren allemaal in eigen beheer. Je ziet weinig bands dat hen nog nadoen tegenwoordig. En als ze het wel doen is de kwaliteit dikwijls ondermaat. AdvenA levert echter een loep zuivere schijf af, waar geen speld tussen te krijgen is. Elke gitaar riff, elke salvo en elke vocale inbreng zit gewoonweg perfect in elkaar. De heren hebben lang gewerkt om de juiste sound te vinden die bij hen past. Dit jarenlange zoeken en uitproberen zorgt ervoor dat hier top kwaliteit wordt afgeleverd. Van het uitzonderlijke hoog niveau.

AdvenA blijft over de gehele schijf het tempo hoog houden. De snelle riffs volgen elkaar in een zodanig razend snel tempo op, dat je bij elke luisterbeurt opnieuw totaal murw wordt geslagen. En toch wordt geen chaos gecreëerd. De melodieuze aanpak valt nog het meest op binnen dat doen ontstaan van menig wervelstorm. De band beperkt zich bovendien niet alleen tot Death metal. Je hoort links en rechts ook invloeden uit thrash metal tot zelfs een snuifje power metal naar boven komen. Telkens binnen een donkere omkadering. De brute, rauwe manier waarop de riffs en drumsalvo's doorheen dat hart boren wordt trouwens nog aangesterkt door een bulderende vocale aankleding. De growls gaan eveneens letterlijk door merg en been bij songs als "Lass es regnen", "splitter", "Aurora" en "Am Siebten Tag". En eigenlijk is dat de rode draad doorheen de gehele schijf.

Waaruit we kunnen besluiten:

Realität bezorgt ons vanaf begin tot einde adrenalinestoten van jewelste. Elke riff klieft als een vlijmscherp mes doorheen ons hart, de growls worden zodanig hoog opgedreven dat je tot waanzin wordt gedreven. Elke drum salvo gaat eveneens door merg en been. Kortom. AdvenA bewijst dat hard werken altijd loont. De jarenlange zoektocht naar het juiste geluid, bouwen tot verbouwen en noest timmeren om de perfectie te benaderen zorgt er inderdaad voor dat hier de perfecte melodieuze death metal schijf wordt afgeleverd. Waarbij het zingen in de eigen landstaal een meerwaarde kan en mag genoemd worden binnen het geheel.

1. Realität 5:10
  2. Herztod 3:17
  3. Lass es regnen 3:32