Gonezilla - Chimères

Erik Vandamme    1 februari 2018

Alternatieve/Doom Metal band Gonezilla werd opgericht in 2011. Medio 2014 bracht de band een eerste EP op de markt, en bouwden een stevige fan base op binnen de Franse doom metal scene. Echter is Gonezilla in dat hokje 'doom metal' duwen, hen tekort doen. De gothic invloeden, vrouwelijke vocalen en alternatieve metal inbreng. Zorgen ervoor dat  eigenlijk een vrij unieke band binnen die scene kunnen genoemd worden. Dat blijkt o.a. uit de in 2016 digitaal uitgebrachte Chimères. De band zou volgens onze bronnen binnenkort in ons land en in Nederland optreden. Meer details weten we er bij het schrijven van deze recensie nog niet over. Maar het was een mooie gelegenheid om deze schijf en band nog eens in de kijker te plaatsen.

Waarom? Omdat Gonezilla, op basis van deze schijf, toch een vrij uniek concept kan genoemd worden. Variatie, enorm veel variatie is de rode draad doorheen deze schijf. Dat blijkt al bij de heel veelzijdige opener van formaat: Exorde. Waarna we vertrokken zijn voor een trip boordevol gothic, doom en typische female voice metal elementen. Die op een hoopje worden gegooid, zonder te eindigen in chaos. Integendeel, de perfectie wordt geëvenaard bij elke songs opnieuw. Luister maar naar het prachtige Ruines, Para Psyche .

Eén voor één songs waarvoor een breed publiek aan metal liefhebbers te vinden zou moeten zijn. De gestroomlijnde riffs, binnen een loom doom sfeertje, worden aangesterkt met de vocale inbreng van Céline. Die door haar inbreng dus zorgt voor die typische gothic sfeer die je terugvindt bij female fronted metal bands.

De kers op de taart wordt geleverd door instrumentalisten die op enorm hoogstaand niveau hun ding doen. Meerdere keren bezorgen riffs en drumsalvo's ons de ene na de andere adrenalinestoot. En ook puur instrumentaal blijft het sleutelwoord. Variatie tot het oneindige. Dat blijkt nog maar eens uit de daarop volgende songs als Renais De Tes Cendres, Inferno tot het meer dan zes minuten lange Dexter-ity.

Net doordat Gonezilla zoveel variatie aanbiedt binnen hun muziek, kan daardoor een heel ruim publiek aangesproken worden. Om die reden keren we dan ook heel graag terug in de tijd, zodat zij die deze band nog niet hebben leren kennen, hen eindelijk ook ontdekken. Want het loont de moeite. Gonezilla zijn volgens onze bronnen  volop bezig aan nieuw materiaal en zouden vermoedelijk volgend jaar een nieuwe plaat uitbrengen. Indien ze in ons land of Nederland aantreden? Mis hen om bovenstaande reden niet. Is ons eindadvies.

Tracklist

1. Exorde 02:18
  2. L'Ombre Portée 02:49