Flica - Sub:side (Schole Records)

Erik Vandamme    1 februari 2018

Vanuit Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisië, stellen we voor Flica ofwel de multi-instrumentalist Euseng Seto. Deze artiest timmert sinds 2007 aan de weg. Zijn muziek wordt omschreven als: "easy-listening, ambient, acoustic". Met zijn debuut Windwane & Window oogste Flica veel succes in Japan. Via het label Schole records komt nu een gloednieuwe schijf op de markt Sub:Side. Een schijf boordevol breekbare, melancholische ambient klanken die een hemelse rust op je ziel doen neerdalen. Onze bevindingen.

Gedurende drie kwartier dompelt Flica je onder in een rustgevende omgeving, waar je niet zomaar een speld kan horen vallen. Euseng verstaat die unieke kunst om de luisteraar door typische Ambient klanken onder hypnose te brengen, en weg te voeren naar onontgonnen oorden ver verwijderd van de drukte, de stress en de gejaagdheid in het dagelijkse leven rondom ons heen. Dat begint al met het wondermooie Listener, dat gezapig overgaat naar de volgende songs als Moor, Aire, Waver. Om maar te zeggen. Er is eigenlijk geen enkele song die er echt uitspringt. Deze plaat dien je vooral in één keer te beluisteren, om de inwerking ervan echt te kunnen 'voelen'.

Geluidsmuren afbreken en harde gitaar partijen is er niet bij. De plaat zit eerder boordevol zachtmoedige klanken, die het hart diep beroeren. Telkens opnieuw en opnieuw tot je compleet 'zen' bent geworden. Flica verlegt hierbij wellicht geen grenzen en vindt ook geen nieuwe muziekstijlen uit, want we komen geregeld wel zo Ambient artiesten tegen. Maar hij brengt wel het soort Ambient dat recht doorheen dat hart boort, zonder je pijn te willen doen.

Eerder biedt hij de de luisteraar een oase van rust en kalmte aan. Die je alleen tegenkomt in bijvoorbeeld de oorverdovende stilte van de natuur. Want laat ons eerlijk zijn ver verwijderd van de drukte om ons heen, zijn er nog steeds adembenemende mooie landschappen op onze wereldbol. Zelfs vaak niet zo ver verwijderd van uw eigen stad of Gemeente. Die een ander mens van jou maken, zonder daarvoor iets speciaal te doen. Gewoon door het uitzicht, en de kalmte die een bepaald bos of dat gebergte dat je hebt beklommen op jou uitstraalt voel je een soort rust neerdalen. Die met geen woorden valt te omschrijven. Die soort rust zoeken we steeds op bij Ambient. En die vinden we in Sub:Side dus ook terug.

Flica brengt met Sub:Side een typische Ambient plaat uit. Waarbij de luisteraar vanaf begin tot einde wordt ondergedompeld in een deugddoend bad. Boordevol sprankelende klanken, die je als luisteraar het soort rust brengen dat we eigenlijk altijd zoeken in deze muziekstijl. Flica voegt daar wellicht niets nieuws aan toe, maar raakt telkens opnieuw net die gevoelige snaar waardoor je prompt wil wegdrijven naar die ene plek waar je niet zomaar tot rust komt. Maar daadwerkelijk een ander mens kan worden, en de problemen rondom u, de harde realiteit, even kan vergeten. Daardoor kunnen we dan ook spreken van een geslaagde 'trip' die iedereen die houdt van het betere melancholische Ambient genre, over de streep zou moeten trekken. Sub:side beluister je dus best als het lezen van een spannend boek. Eens in die adembenemende sfeer aanbeland, laat de muziek op deze plaat je niet meer los. Is dan ook onze eindconclusie.

1. Listener
  2. Moor
  3. Aire