Battlesword - Banners of destruction (Eigen beheer)

Erik Vandamme    29 januari 2018

De Duitse Melodieuze Death Metal band Battlesword timmert sinds 1999 aan de weg maar heeft, wat uitbrengen van platen betreft, nog niet zoveel van zich laten horen. Na een demo in 2001 bracht Battlesword hun eigenlijk debuut Failing In Triumph in 2003 op de markt. Na circa dertien jaar kwam eindelijk die tweede schijf uit: Banners of Destruction. Hoewel ons motto is ''terugkeren in de tijd doen we zelden''. Geven we kwalitatief hoogstaande parels graag de feedback die ze verdienen. Of dat ook bij Battlesword het geval is? Dat lezen jullie hieronder.

Met de deur in huis vallen doet de band vanaf Spirit to the Flesh. Een knallende start, waarbij niet alleen de lat enorm hoog wordt gelegd. Bovendien grijpt Battlesword je letterlijk bij de strot, en laat niet meer los tot het bitter einde. Mokerslag na mokerslag deelt de band uit. Gedreven over die snoeiharde riffs, knallende drum salvo's en intensieve growls levert Battlesword wellicht een doorsnee Melodieuze Death Metal plaat af. Echter van eenzaam hoog niveau.

Luister bijvoorbeeld naar verschroeiende songs als Banners of destruction, Grave New World, The Silence of Victory. En je voelt de ene na de andere adrenalinestoot ontstaan. Gestuwd door telkens die overheersende gitaar partijen, die letterlijk door je brein klieven als een scherp mes, zijn we prompt in een rollercoaster beland richting die diepste putten van de Hel. Vernieuwend is het inderdaad allemaal niet meer, maar dat boeit niet als die kwaliteit hoogstaand is en je koude rillingen over je rug voelt lopen bij songs als Circle of Wiches, Bloodlust Symphony, Left for the vultures.

We kijken onze demonen strak in de ogen bij bonus tracks als Where Demons Awake en voelen ons einde naderen bij afsluiter Enemy Divine. Hoewel Battlesword doorheen de gehele schijf, voortdurend uit datzelfde vaatje blijft tappen. Is het net door die vocaal en instrumentaal enorm intensieve aankleding, dat je als aanhoorder gewoon die trip blijft ondergaan van begin tot einde. Zonder enig medelijden drijft de band het tempo op naar een ongekende hoogte, tot je willen of niet, compleet murw bent geslagen. Er is dus echt geen doorkomen aan, eens u zich als aanhoorder laat meedrijven over het oorverdovende klankenbord dat Battlesword aanbiedt. Is ontsnappen onmogelijk!

Battlesword brengt het soort Melodieuze Death Metal waarbij alles op diezelfde lijn ligt. In tegenstelling tot vele bands die op die manier tewerk gaan, komt Battlesword  daar gewoon mee weg. Net doordat deze band over de unieke kracht beschikt om de luisteraar als het ware te hypnotiseren door het brengen van duivelse geluiden. Die doorheen je hart boren, en je uiteindelijk verweesd achterlaten. Waardoor je prompt tot pure waanzin wordt gedreven. Vernieuwend? Nee, totaal niet. Maar het lange wachten loont. Want deze band verlegt na al die jaren nog steeds een grens binnen dat Melodieuze Death Metal genre. Waardoor we prompt over de streep worden getrokken. Nu u nog!

1. Spirit to the Flesh
  2. The Unnamed Magic
  3. Banners of Destruction