Verslag: Van Haegenborgh /Mendoza – Rawfishboys: 20/01/2018 - Kunstencentrum NONA (Mechelen)

Review:Concerten
  Erik Vandamme    22 januari 2018

Twee uitzonderlijke talentvolle artiesten Christian Mendoza, binnen de Jazz gekend als lid van o.a. Banjax en zijn eigen project Christian Mendoza Group. En Pianiste Heleen Van Haegenborgh. Een ondertussen bekende naam binnen de zogenaamde avant-garde scene. Smelten hun kunsten samen op een heel knappe schijf Copper. Een schijf waarop  het duo zich waagt aan werk van Bach, gebaseerd op het naslagwerk van György Kurtág en aangevuld met eigen composities/improvisaties. In Kunstencentrum NONA te Mechelen kregen zij het gezelschap van een al even talentvol gezelschap, Rawfishboys. Ofwel Brice Soniano (contrabas) en Joachim Badenhorst (Klarinet). Het werd dan ook een heel bijzondere avond boordevol Jazz en Klassieke muziek. Die niemand onberoerd liet.


Bach: Versie 2018

Bach is altijd een veelzijdige componist geweest, die ook anno 2018 nog steeds tot de verbeelding van vele muzikanten en muziekliefhebbers spreekt. Mendoza en Van Haegenborgh verleggen echter een grens, ze vinden de muziek van Bach opnieuw uit. En maken er een 'versie 2018' van. Dit resulteert in, als het ware, experimenteren met piano klanken. Het feit dat Heleen ook een top avant-garde artieste is, zorgt er bovendien voor dat we niet zomaar een piano concert voorgeschoteld krijgen. Ook de eerder Jazz dan klassieke muziek liefhebber wordt op zijn wenken bediend. Want dit duo slaat aan het improviseren vanaf de eerst noot tot de laatste piano aanslag.

"Zowel de virtuositeit van Mendoza, die zich ontpopt tot een vriendelijke gastheer. En de veelzijdige aanpak van al even grote virtuoos Van Haegenborgh. Zorgt voor een kruisbestuiving die we niet anders kunnen omschrijven als grensverleggende schoonheid."

Vaak verloopt alles in een eerder verstilde atmosfeer, waarbij je een speld kan horen vallen in de zaal. En de zachtmoedige piano klanken de haren op de armen doen recht komen. Om later te eindigen in een wervelstorm van zelfs eerder oorverdovende klanken. Alsof de piano elk moment gaat ontploffen. Gevolgd door weer een intense doodse stilte, om de emoties tot bedaren te brengen. Variatie, spelen met emoties en improviseren tot het oneindige is dan ook de rode draad doorheen het gehele concert. Zowel de virtuositeit van Mendoza, die zich ontpopt tot een vriendelijke gastheer. En de veelzijdige aanpak van al even grote virtuoos Van Haegenborgh. zijn een enorme meerwaarde binnen het geheel. Meer nog. Het zorgt voor een kruisbestuiving die we niet anders kunnen omschrijven als grensverleggende schoonheid.

"Combinaties tussen zachtmoedig je hart beroeren, en luide piano uithalen waarbij de trommelvliezen worden aangevallen. Zorgen ervoor, dat de aanhoorder geboeid blijft luisteren en vooral genieten."

We kunnen dan ook besluiten:

Mendoza - Van Haegenborgh is een duo dat Klassieke Piano verbindt met Jazz en andere experimentele muziekstijlen. Doorheen de volledige set krijgen we een kleurrijk pallet voorgeschoteld. Combinaties tussen zachtmoedig je hart beroeren, en luide piano uithalen waarbij de trommelvliezen worden aangevallen. Zorgen ervoor, dat de aanhoorder geboeid blijft luisteren en vooral genieten. Mendoza - van Haegenborgh verleggen grenzen binnen Klassieke muziek, die we zelden tegen komen. Bach zelf zou gelukkig zijn met deze uiterst interessante manier waarop zijn muziek naar voor wordt gebracht.

Zonder meer kunnen we na dit overweldigend concert dan ook de schijf Copper, die op 3 maart 2017 op de markt kwam via W.E.R.F. record, enorm aanraden.

Heleen Van Haegenborgh & Christian Mendoza – Copper (W.E.R.F. Records)

 

Vertrekkende vanuit de muziek van Bach bundelen avant-garde en pianiste Van Haegenborgh en virtuoos Mendoza hun krachten. Het resulteert in een schijf boordevol grensverleggende piano klanken. Experimenteren, improviseren en emoties ten volle aanspreken is de rode draad doorheen Copper. De ene keer moeten we onze versterkers wat luider zetten, omdat de piano klanken zo lichtvoetig zijn, dat het tikken van je hart het geluid overstemt. Met een krop in de keel, voelen we meerdere keren tranen opwellen. Waarna een geïmproviseerde vuurbal op de luisteraar wordt afgeschoten en we zijn prompt terecht gekomen in een alles vernietigende wervelstorm. Na wederom een oorverdovende stilte, worden alle teugels nog maar eens gevierd en komen de haren op onze armen recht van innerlijk genot bij zoveel oerkracht dat vanuit die piano komt. Om later weer weg te zinken in diepe zachtmoedigheid, dat het hart nog wat meer beroert.

Kortom:

Bent u liefhebber van Bach zijn virtuositeit en manier waarop deze componist speelde met emoties? Houdt u van een experimentele en improviserende aanpak? Bent u liefhebber van zowel klassieke muziek van hoogstaand niveau, als van pure Jazz? Dan is Copper de perfecte plaat om u tot hogere sferen te brengen. Mendoza en Van Haegenborgh bundelen hun uitzonderlijke talenten, tot een uiterst uniek, gevarieerd en vooral onaards aanvoelend geheel. Waardoor de muziek van Bach tot een heel andere dimensie wordt verheven. Is onze eindconclusie.

Tracklist:

  1. Copper 1
  2. Alle Menschen Mussen Sterben
  3. Copper 2
  4. Copper 3
  5. Gottes Zeit Ist Die Allerbeste Zeit
  6. Copper 4
  7. Allein Gott In Der Höh Sei Ehr
  8. Copper 5
  9. Copper 6
  10. Copper 7
  11. Copper 8

Rawfisboys: de grenzen van het onmogelijke aftasten.

Ook Brice Soniano (contrabas) en Joachim Badenhorst (Klarinet) mogen we rekenen tot uitzonderlijke talenten die je niet elke dag tegen komt. Onder de naam Rawfishboys presenteert dit duo een potje Jazz gericht improviseren met contrabas en klarinet/saxofoon. We dachten in eerste instantie een gezapig uurtje bas en klarinet klanken over ons heen te zullen krijgen. Dat was dus echter buiten dit duo gerekend.

"Rawfishboys tast met contrabas en klarinet/saxofoon de grenzen van het onmogelijke af. We kregen dan ook een grensverleggend, tot zelfs onaards klinkende combinatie voorgeschoteld. Gebracht door een duo dat elk apart improviseert tot het oneindige."

Brice behandeld zijn contrabas met enorm veel liefde voor dat instrument, maar haalt er ook alles uit wat er uit te halen is, en soms zelfs veel meer. De grimassen op zijn gezicht verraden de diepe innerlijke verbintenis met zijn instrument. Op bepaalde momenten lijkt het wel alsof het instrument en de artiest in elkaar verstrengeld zijn geraakt. We hoorden bovendien geluiden uit die contrabas komen, waarvan we het bestaan niet kenden. Verschroeiend hard,  het leek wel alsof door middel van die oorverdovende bastonen de putten van de Hel prompt zoude open gaan. Om daarna weer in een Hemels landschap te belanden waar die zelfde basklanken je eerder doen zweven over de dansvloer.

Joachim doet zo een beetje hetzelfde met zijn blaasinstrumenten. De ene keer haalt hij een allesoverheersend klarinet geluid naar boven, waarbij een krop in de keel ontstaat tot meerdere kippenvelmomenten. Oorverdovend en hartverscheurende stilte, worden ook bij het bespelen van saxofoon en klarinet gecombineerd alsof dit de normaalste zaak van de wereld is. Joachim blijkt niet alleen een virtuoos te zijn met sax/klarinet. Hij improviseert haast voortdurend, en zet ons - net als zijn kompaan - voortdurend op het verkeerde been. Waardoor je van de ene adembenemende verrassende wending, in de andere terecht komt.

We kunnen dan ook besluiten:

Rawfishboys tast met contrabas en klarinet/saxofoon de grenzen van het onmogelijke af. We kregen dan ook een grensverleggend, onaards klinkende combinatie voorgeschoteld. Gebracht door een duo dat elk apart improviseert tot het oneindige. Maar nergens horen we een kink in de kabel, de heren vullen elkaar perfect aan. Haast blindelings. Waardoor dat lukraak improviseren, uitmondt in golven van diepe intensiviteit. Zo zien we Brice diep geconcentreerd zijn bassnaren beroeren, en inpikken op weer eens een verrassende wending die Joachim uit zijn instrument tovert. Waardoor als het ware een nieuwe song ontstaat. Alsof de heren zichzelf en hun muziek gewoon ter plaatse opnieuw uitvinden. Het leek bovendien alsof de heren, toen de set eindigde met een heel indrukwekkende climax, zo nog uren konden doorgaan met improviseren en elkaar aanvullen. Het spelplezier droop er gewoon af. En ook dat kan gezien worden als een enorme meerwaarde binnen het geheel.

Een avond boordevol onaards aanvoelende kruisbestuivingen

"Het meest bijzondere aan deze avond. We zagen vier artiesten die elk op zich niet gewoon virtuozen zijn in hun vak. Niet zomaar hun instrument bespelen. Nee, zij zijn als het ware verbonden met dat instrument, kennen elke wending ervan alsof ze daarmee geboren zijn. En slaan aan het improviseren tot het oneindige. Breng die talenten samen, als duo of zelfs meer. En je krijgt een avond boordevol onaards aanvoelende kruisbestuivingen voorgeschoteld. Is ons eindbesluit."

In de komende weken kunnen jullie deze uitzonderlijke totaalbeleving nog enkele keren mee beleven:

  • 25/01/2018Mendoza - Van Haegenborgh / RawfishboysRataplanAntwerpenBelgium
  • 26/01/2018Mendoza - Van Haegenborgh / RawfishboysHandelsbeursGentBelgium
  • 01/02/2018Mendoza - Van Haegenborgh / RawfishboysDe CasinoSint-NiklaasBelgium

Voor meer informatie verwijzen we jullie graag door naar de website van JazzLab Series