TB Frank & Baustein – Tock! (Starman Records)

Erik Vandamme    22 januari 2018

Wat gebeurt er als je uitzonderlijk getalenteerde multi-instrumentalisten en/artiesten samen brengt. Je krijgt een al even uitzonderlijke kruisbestuiving, die zorgt voor muzikale magie van nog maar eens, uitzonderlijk hoog niveau. Nu TB Frank & Baustein is een samenwerking tussen twee artiesten die ondertussen binnen het elektronische muziek gebeuren meer dan vele waters hebben doorzwommen. Zo is TB Frank de helft van The Neon Judgement. Een band die geen introductie meer nodig heeft dachten wij zo. Baustein is binnen het Elektronische muziekwereldje wellicht nog het meest bekend door zijn samenwerking met Christopher Franke (Tangerine Dream). Bovendien is hij ook actief onder het pseudoniem Manic Youth en Konkr33t. Deze samenwerking resulteert in een album Tock! met letterlijk een afbeelding van een beeldschone witte kip, op een donkere achtergrond. Kan het nog eenvoudiger tot subtieler? De schijf komt op 26 januari 2018 op de markt via Starman Records op vinyl (met download link). Onze verwachtingen waren enorm hooggespannen. Of die werden ingelost? U leest het hieronder.

TB Frank & Baustein kiest niet de gemakkelijke weg, door bijvoorbeeld de sound van The Neon Judgement gewoon te kopiëren en daar iets aan toe te voegen. Nee, deze heren verleggen hun eigen grenzen en laten zich van hun meest avontuurlijke en gevarieerde kant zien. Naast de typische naar New wave en andere elektronische muziek uit de jaren '80 ruikende songs, is er bijvoorbeeld de reggae song Mellow Like 39. Om maar een voorbeeld te geven. Eén van de vele songs waarbij het bewijs wordt geleverd dat TB Frank & Baustein met dit project dus inderdaad vooral eigen grenzen willen aftasten, en het elektronische landschap tot de bodem uitspitten.

Routineklussen afleveren is aan dit duo dus niet besteedt, zoveel is duidelijk. Dat blijkt nog maar eens bij het lekker springerige tot grappige klinkende I didn't. TB Frank & Baustein schippert bovendien constant tussen flirten me het donker en grauwe, en lekker gezapig tot dansbare songs naar voor brengen. Een lach en een traan? Het keert inderdaad voortdurend terug op deze schijf. Nog een voorbeeld dan maar? Het eerder door donkere elektronische walmen omgeven Cool Moon  wordt gevolgd door o.a. Een naar new beat tot ska ruikende Fall in Love Now. Afsluiten doe TB Frank & Baustein met een lekker aanstekelijke Do I Do It Een Manic Youth Remix. Met andere woorden, voor ieder wat wils.

TB Frank & Baustein grasduint heel bewust door zowat alles wat met elektronische muziek te maken heeft, binnen een al even brede omkadering. TB Frank & Baustein voldoet dan ook niet zomaar aan onze hoog gespannen verwachtingen. Deze heren bewijzen dat jarenlange ervaring in het vak niet per se moet resulteren in het afleveren van een platte routineklus. Hier worden duidelijk alle grenzen binnen de elektronische muziek opengezet en afgetast. Tot het oneindige. Om tot een parel van een plaat te komen die elk beetje liefhebber van lekker dansbare beats tot grensverleggende Elektronische muziek, die eveneens harten raakt. Over de streep zou moeten trekken.

1. Mother of Earth - 03:14
  2. Bombies - 05:42
  3. Margarita - 04:12