The Hourglass Instinct - In the Lion's Den

Erik Vandamme    17 januari 2018

The Hourglass Instinct brengt, zoals we lezen in de biografie, goudeerlijke rockmuziek. De band brengt dan ook de gedoodverfde ingrediënten van lekker losgaande gitaarriffs, bruisende baslijnen en oorverdovende drumsalvo's met een aanstekelijke zangpartij erbovenop naar voor. Kortom. Het soort rockmuziek waardoor daken er gegarandeerd afgaan. In september 2017 bracht de band een EP op de markt . In the Lion's den. Hoewel wij doorgaans niet terugkeren in de tijd, doen we dat graag als we kwalitatief hoogstaande parels voorgeschoteld krijgen.

De gedoodverfde ingrediënten van warme Blues en aanstekelijke rock tot garage rock muziek worden op een hoopje gegooid bij songs als My House, Midnight Fever Blues tot City Lights . En eigenlijk zelfs doorheen de volledige EP. En toch krijgen we nergens het gevoel dat  alles diezelfde lijn uitgaat. The hourglass Instinct biedt dan ook veel variatie en tempowisselingen aan binnen elk van die songs. Op deze wijze blijft de aandacht dan ook scherp gehouden.

Bovendien, waren we ook onder de indruk van de technisch perfecte wijze waarop die instrumentalisten hun instrument bespelen. Dat viel ons reeds op tijdens het aanteden van de band op Genk On stage vorige zomer. Ook uit deze EP blijkt dat we te maken hebben met gitaar virtuozen van uitzonderlijk kaliber. Een drummer die zijn drumvellen bewerkt alsof zijn leven daarvan afhangt en een vocalist die zangpartijen naar voor weet te brengen, die je telkens opnieuw een warme gloed  vanbinnen geven. Waaruit dan weer blijkt dat The Hourglass Instinct dus eigenlijk niet een zoveelste Blues/rock band in een lange rij kan en mag genoemd worden. Maar eerder, heel subtiel, grenzen verlegt binnen het genre Blues en Rock.

Waaruit we kunnen besluiten.

The Hourglass Instinct brengt een EP uit die je de ene na de andere adrenalinestoot bezorgd. De band vindt wellicht geen nieuwe muziekstijlen uit. In zoverre dat nog kan. Nee, The Hourglass Instict is gewoon een fijne band die het genre Blues/Rock naar een heel hoog niveau weet op te krikken, door het uitbrengen van een aanstekelijke schijf die bovendien aan de ribben blijft kleven. Onze eindconclusie is dan ook simpel. The Hourglass Instinct levert met In the Lion's Den gewoon een doodeerlijke en fijne Blues/rock EP af die verleden en heden perfect met elkaar verbindt. Binnen omkadering, waar zowel vocaal als instrumentaal geen speld tussen te krijgen is. Meer hadden we niet nodig om over de streep te worden getrokken.

1. My House
  2. Get Loose, Get Greedy
  3. Midnight Fever Blues