SNØGG - Abeloth EP

Erik Vandamme    15 januari 2018

De uit Slovenië afkomstige Experimentele Black Metal band Snøgg timmert sinds 2013 aan de weg. En brengt met de regelmaat van de klok heel interessante platen uit, omhult door intensieve duisternis. 'Experimenteren', in den brede zin van dat woord, is de rode draad doorheen de muziek van Snøgg. Dit is ook op de nieuwste EP van de band het geval. Abeloth vertelt bovendien heel bijzonder verhaal. We citeren even de Engelstalige omschrijving over deze EP '' Abeloth”, is based een on a Star Wars legend and later mixed with the dark poetry of Georg Trakl, is a result of total improvisation"

Improviseren doet de band al bij die eerste song van circa twaalf minuten lang. The Servant - The Mother is dus geen doorsnee Black Metal song. Hier worden duidelijk grenzen verlegd binnen het genre. Snøgg vindt een muziekstijl opnieuw uit. Dat blijkt al vanaf die eerste integrerende, traag op gang komende intro. Als het ritselen van de bladeren, in de duisternis. Diezelfde angstaanjagende gewaarwording, probeert Snogg te creëren met deze EP. Het meest bijzondere daaraan, is de mysterieuze aankleding. Verrassende wendingen. Maar vooral de luisteraar beroeren en hypnotiseren. Nee, geen straaltje licht laat de band door op deze Abeloth.

Het extra bijzondere aan songs als voornoemde en Beloved Queen of the Stars is de inbreng van instrumenten die je niet elke dag tegen komt in de metalwereld. Zoals de viool. Dit zorgt voor een occulte folk sfeer, binnen steeds een sinistere en duistere omkadering. Want inderdaad is het niet duidelijk nooit de bedoeling geweest een doorsnee Black metal plaat uit te brengen. Dat blijkt ook bij die tweede song, waarbij we naast Folk elementen, atmosferen opmerken die ons bijvoorbeeld doen denken aan eerder satanische rituelen, met alles erop en eraan. Echter, ook daar houdt het niet mee op.

De viooltonen overschrijden telkens die pijngrens, wat nog wordt aangesterkt door een waanzinnig gekrijs komende uit die donkere bossen. Alsof vermeende slachtoffers smeken om genade. Geluidsmuren worden daardoor niet afgebroken. Maar door deze verschroeiende aanpak, wordt je als aanhoorder tot complete waanzin gedreven, kijkt uw demonen die in de ogen. En staat het angstzweet je op de lippen, telkens opnieuw en opnieuw. Ook bij afsluiter Bringer of Chaos - een titel die trouwens perfect past in het aanbod op deze EP - krijgen we dat immense gevoel vanbinnen alsof het einde der tijden nu is aangebroken. En het lijkt wel of de demonische wezens uit de Hel het pleit zullen winnen.

Waaruit we kunnen besluiten:

Snøgg verlegt niet alleen grenzen binnen het globale Black Metal gebeuren. Deze band is een bijzondere parel, die durft te experimentelen met geluiden niet zo eigen aan het genre. De band maakt gebruik van viool , krijsende tot angstaanjagende vocalen en een instrumentale aankleding die spiritualiteit, occulte sferen en experimenteren binnen duistere omgevingen. Met elkaar verbindt. Tot de luisteraar tot pure waanzin is gedreven. Dankzij dit chaotische aanbod. Kortom. Voorwaar geen gemakkelijk brokje vlees deze Ep. De aanhoorder die echter een extra inspanning durft doen, zal wellicht onontgonnen wegen ontdekken. Na meerdere luisterbeurten, komen we er zelfs nog meerdere tegen. Een aanrader voor wie houdt van ultieme duisternis, in die brede zin van dat woord deze EP en band. Is dan ook onze eindconclusie.

TRACKLIST:

1. The Servant - The Mother
  2. Beloved Queen of the Stars