Artiesten in de kijker: Incursed "Viking/Folk Metal band met een gouden toekomst''

Erik Vandamme    9 januari 2018

Het is niet onze gewoonte om terug te keren in de tijd. Echter, door het overaanbod aan releases die we voorgeschoteld krijgen. Ontgaan ons soms enkele parels, die eigenlijk ook onze aandacht verdienen. Neem nu Incursed. Deze fijne Folk Metal band bracht in 2017 een heel leuke EP op de markt The Slavic Covenant en een full album dat ons met verstomming sloeg: Amalur. Onze bevindingen kunnen we omschrijven in één zin. Dit is het soort Folk Metal dat ons terugbrengt naar een rijkelijk verleden, door middel van mythische teksten en een aankleding die je prompt doet terugkeren in die tijd.

Incursed - Slavic Covenant:

De Spaanse Viking/Folk Metal band timmert sinds 2007 aan de weg. De band brengt met de regelmaat van de klok knappe platen uit. Vaak is dat door middel van een EP, datzelfde jaar gevolgd door een full album. De bedoeling daarvan ontgaat ons een beetje. Maar ook in 2017 was dit het geval. Slave Covenant blijkt eigenlijk gewoon een voorproefje te zijn van wat later zou volgen met Amalur. Niets meer en niets minder.

De titeltrack vinden we namelijk ook terug op het full album. En naast enkele eigen songs valt de A-Ha cover Take on Me ons nog het meest op. Zonder meer een heel geslaagde, eigenzinnige cover van deze pop hit moeten we toegeven. Echter heeft een band als Incursed die covers niet nodig om zichzelf te profileren. Reeds uit songs als The Slavic Covenant weten we prompt wel vlees we in de kuip krijgen. Een song die je letterlijk mee trekt naar de tijden toen Vikings uit het Noorden op rooftocht trokken, en successen boekten. Een heel bijzondere tijd, die tot de verbeelding sprak en blijft spreken. Ook al is het honderden malen voorgedaan, als het verhaal je raakt? Dan is die missie geslaagd.

Deze EP is dan ook het bewijs dat Incursed niet zomaar een zoveelste Viking/Folk metal band is in een lange rij. Nee, deze Spaanse band verlegt grenzen binnen dit genre. Dat blijkt niet alleen uit de titelsong of de bewerking van eerder vernoemde cover. Elk van de vijf songs op deze EP bezorgt je gegarandeerd koude rillingen, je voelt de koude wind door je lijf razen. En de golven van de zee sleuren je mee naar de diepste bodem van de zeven zeeën. Wat ons betreft is deze EP echter een mooie aanvulling voor de fans, wij zouden als globale metal liefhebber eerder gaan voor dat full album. Dat eerder een totaalbeeld vormt van waar Incursed het echt over heeft. Maar toch, een leuk hebbedingetje deze EP.

Tracklist

1. The Slavic Covenant
  2. Akelarre
  3. Wild! (2017)
  4. Fear a’ Bhàta
  5. Take On Me (A-ha cover)

Incursed - Amalur:

Dat volledige verhaal wordt dus wel vertelt op de klasse plaat Amular. Een verhaal dat je als luisteraar zelf kunt invullen, laat uw fantasie gerust de vrije loop. Vanaf die eerste song Lurramets tot The Awaking, The hardest of Harvests . Telkens gaan we ons op een wilde boottrip, omgeven door mythische wezens uit de zee of het land. Die het niet allemaal even goed met ons menen. Incursed troont je dus vooral mee naar dat rijkelijke verleden van Vikings en krijgsheren.

Met de ogen gesloten wanen we ons prompt in ergens de Middeleeuwen. Een decennia dat me altijd heeft aangesproken, ondanks de kommer en kwel in die tijden. Het komt echter zelden voor dat een Folk metal band me dat overweldigend gevoel kan geven alsof we naar die tijden zijn wedergekeerd, zoals Incursed dat kan op deze knappe plaat. Zowel instrumentaal als vocaal wordt de perfectie akelig dicht benaderd. Bovendien bekruipt ons dat innerlijke gevoel van enerzijds welbehagen, anderzijds pure angst. Waardoor we prompt over de streep worden getrokken.

Nee, er is totaal geen speld tussen te krijgen. Incursed levert meteen de perfecte Viking/Folk metal plaat af. Een heel filmische plaat trouwens, want telkens doemen die beelden op. Bij elke song krijgen we een andere wending voorgeschoteld, al dan niet verrassend uit de hoek komende. Maar telkens je compleet murw slaande. Is onze eindconclusie.

1. Lurramets [intro] 03:03
  2. Cryhavoc! 04:21
  3. Psalm of the Accursed 04:49
  4. Akelarre 04:29
  5. The Awakening 06:56
  6. Amalur 05:33
  7. The Slavic Covenant 04:47
  8. A Crownless King 05:12
  9. The Hardest of Harvests 05:39
  10. Zombeer Alcoholocaust 04:08
  11. Brothers in Arms 04:47
  12. Fear a' Bhàta [bonus] 04:53

Algemene conclusie:

Binnen de wereld van Viking Metal en Folk Metal uniek voor de dag komen? Het is zo goed als onmogelijk. Toch doet Incursed zijn uiterste best om aan die voorwaarde te voldoen. Door het uitbrengen van een 'teaser' in de vorm van een EP, wakkeren ze de nieuwsgierigheid bij de luisteraar aan. Het full album, bevat een totaalpakket. Een verhaal dat vertelt wordt op een zodanige wijze, dat je daadwerkelijk het gevoel krijgt midden in het heroïsche gevecht aanwezig te zijn. Een gevoel dat we niet elke dag meemaken binnen dat Viking/folk metal wereldje. Op die wijze wedijvert een band als Incursed zonder enige moeite met de groten op aarde, binnen dat genre. Is dan ook onze eindconclusie.