White Wizard - Infernal Overdrive

Tom V    28 december 2017

White Wizzard is een Amerikaanse heavy metal band afkomstig uit de grondvesten van Los Angeles. De groep ontstond in 2007 en bracht meerdere singles, 1 EP en 3 albums uit. In 2018 releasen ze hun vierde album, namelijk "Infernal Overdrive". Om tot dit laatste superalbum te komen had de bandleider Jon Leon eerder dit jaar aangekondigd dat de originee members, Wyatt Anderson en James J. LaRue een ticketje retour kregen naar de band. Het gloednieuwe album “Infernal Overdrive” was geboren.

Openen doet het album zeer stevig met de titeltrack die al meteen het elan moet aangeven van het volledige album. ‘The Force is strong’ en de influenties van Judas Priest/Iron Maiden is hoog. De stevige drumpartijen verwijzen graag naar wat de drummer in zijn mars heeft maar ook het bass gebeuren leunt vaak aan tegen wat we gewend zijn van Steve Harris. Al moeten we ook toegeven dat het ons helemaal niet stoort.

In het begin spraken we van heavy metal maar de vocalist doet ons vaak terug grijpen naar een ander genre. De prog invloeden blijven sterk aanwezig al zorgt de zanger wel voor voldoende variatie in het gehele plaatje. We doen een fast forward naar “chasing dragons”. Dit huzarenstukje brengt heel wat gitaarrifs aan bod waar menig liefhebbers weg van zullen zijn. Het stevige up-tempo ritme brengt ons dan ineens ook naar de zevende hemel, het is eventjes wegzweven hier.

Conclusie: Het nieuwe album van White Wizzard overtreft niet onze stoutste dromen maar is een mooie opener voor 2018. Liefhebbers van het hardere genre moeten zeker hun kans wagen maar zullen zich evenwel bewust moeten zijn dat er op sommige plaatsen een uitgerekte track in verwerkt zit. De liederen zijn echter heel goed gecomponeerd alsook de lyrics. Het is dus moeilijk een duidelijke conclusie te kunnen trekken in het gehele plaatje. We zouden zeggen: 85/15!