Verslag: 'De Warmste Week' - Arsenal doet de ' The Flame' dansen - 19/12/2017 - Domein Puyenbroeck (Wachtebeke)

Erik Vandamme    20 december 2017

De Warmste Week is een jaarlijkse traditie, waarbij organisaties die mensen steunen in de meest moeilijke momenten van hun leven, in de kijker staan. Het is ook een evenement rond muziek, gezelligheid en vriendschap. Net voor het eindejaar samen met vrienden nog even genieten van een avondje of zelfs namiddag, daarbij het doel van de Warmste Week niet uit het oog verliezende. Ook voor ons als website is het een jaarlijkse traditie om naar dit bijzondere evenement af te zakken. Al was dit voor mij persoonlijk door werkomstandigheden in het verleden, de eerste keer ooit. Op 19 december kwam Arsenal aantreden in de tent 'The Flame' en liet die tent dansen van vooraan tot ver naar achter.

Laat dit echter duidelijk zijn. Het gaat eigenlijk niet zozeer om dat ene optreden van Arsenal. Het is de totaalbeleving die het meest in het oog springt. Zo zijn er voor dat eigenlijke aantreden van Arsenal  met de regelmaat van de klok artiesten die enkele nummers kwamen brengen, op het ander podium. Door de boxen galmde muziek van Studio Brussel. De aanwezigen werden eveneens op de hoogte gebracht van bedragen die werden gestort, of kregen pakkende getuigenissen te zien en horen op het scherm. Toen wij aankwamen viel dus vooral die bijzondere atmosfeer rondom het evenement het meest op.

' In tijden waar mensen het moeilijk hebben, is het goed dat we het leven vieren. Dat is de onderliggende gedachte die door ons hoofd suisde toen we wandelende over de site genoten van het uitzicht van bijvoorbeeld de boot op het water tot het prachtige decor dat op poten is gezet.'

De tent 'The Flame' stond overvol voor Arsenal , er was geen doorkomen meer aan. Op bepaalde momenten was het zelfs niet gezellig meer als je binnen stond op elkaar gepakt. Zelf besloten ik, na een half uurtje plat gedrukt worden door de massa, dan maar buiten aan de schermen te gaan genieten van het concert. Want ja, ook buiten de tent kon je het optreden volgen op de grote schermen. De aanwezigen daar keuveleden, genoten van een drankje en dansten mee op de muziek van Arsenal. De band heeft dan ook  een heel sterke live reputatie en zet die wederom eens in de verf. Arsenal bracht hun set trouwens ten voordele van Payoke een Belgisch opvangcentrum en vzw voor prostituees en slachtoffers van mensenhandel.

'De warmte die ik voelde bij het betreden van de site, voelde aan als een warme gloed van innerlijk geluk. Laat dit een teken van hoop zijn voor allen die het moeilijk heeft, in deze zware tijden.'

Over het concert zelf:

De grote sterkte van Arsenal is dat de band niet alleen bestaat uit top muzikanten. De bandleden stralen ieder voor zich een natuurlijk charisma uit, waardoor ze perfect weten hoe hun publiek in te palmen. Dat lukt hen ook nu weer moeiteloos. Vanaf de eerste noot grijpt de band je bij de kraag, en sleurt je mee in een wervelend dansfeest. Springend en dansend, doet Arsenal daardoor the Flame op zijn grondvesten daveren. Ook al krijg je vaak het gevoel dat het puur muzikaal bekeken allemaal wat diezelfde kant uitgaat, door de feestroes waarin je terecht komt stoort dit allerminst.

Arsenal is ondertussen uitgegroeid tot een begrip in en rond ons land. De band heeft meerdere festivals compleet plat gespeeld. Ook al zie je ze bijna overal wel op een affiche staan, een optreden van Arsenal is telkens opnieuw een groot feest. In tijden waar mensen het moeilijk hebben, is het goed dat we het leven vieren. Dat is de onderliggende gedachte die door ons hoofd suisde toen we wandelende over de site genoten van het uitzicht van bijvoorbeeld de boot op het water, het prachtige decor dat op poten is gezet.

De warmte die ik voelde bij het betreden van de site, voelde dan ook aan als een warme gloed van innerlijk geluk. Laat dit een teken van hoop zijn voor allen die het moeilijk heeft, in deze zware tijden. Ook dat is de boodschap die de warmste week wil uitstralen. Een band als Arsenal zet in 'The Flame' de perfecte set neer om die doelstelling van de organisatie te bereiken. Is onze eindconclusie.

Setlist:

• Black Mountain
  • Estupendo