MARGINAL - Total Destruction (Transcending Obscurity Records/Babylon Doom Cult Records)

Erik Vandamme    9 december 2017

Laat ik deze recensie beginnen met een bekentenis. Ik ben niet echt een groot liefhebber van het grindcore/crust genre. Echter zijn er altijd bands of artiesten, binnen dat genre, die me telkens opnieuw wel over de streep weten te kunnen trekken. Net door het brengen van een donkere mokerslag in het gezicht, en door daarbij een spiegel naar de harde realiteit voor te houden waardoor je alsnog murw wordt geslagen. Eén van die uitzonderingen op regel is Marginal. Marginal is ontstaan in 2013 en bracht ondertussen enkele heel sterke albums op de markt. Waaronder The Venom (2014) en Chaos and Anarchy (2015). Over The Venom schreven wij het volgende: "Marginal slaagt er ondanks dat helse ritme, in een zekere melodie in hun songs te brengen, zoals we eerder aangaven. Waardoor de georganiseerde Chaos die ze brengen niet storend werkt of de muzikale omlijsting teniet doet. Dit is nog de sterkste kant van The venom. Een chaotisch, anarchistisch beeld creëren zonder de melodie lijnen uit het oog te verliezen."

Op 15 december komt een gloednieuwe schijf op de markt: Total Destruction. Via Transcending Obscurity Records (Cd versie) en Babylon Doom Cult Records (LP versie). Een schijf die bovenstaande stelling nog wat meer in de verf zet. Vanaf die eerste song Barbarians grijpt Marginal je , zowel instrumentaal als vocaal, haast letterlijk bij het nekvel en laat geen seconde meer los tot het bitter einde. Marginal houdt de luisteraar ook nu weer een spiegel voor, die er niet rooskleurig uitziet. En sleurt je mee naar die diepste putten van je persoonlijke Hel.

De band zet zich af tegen de Fucked up Society waarin we leven. Doet je naar adem happen bij luide en razendsnelle songs als I Used to be Intelligent, Rat Kebab, The Violent Way. Mede door die kruisbestuiving tussen klasse muzikanten en een vocalist die over een stembereik beschikt waardoor geluidsmuren het zelfs moeten begeven. worden we ook nu weer over die streep getrokken. Muzikanten die trouwens hun jarenlange ervaring in de scene bundelen tot een magische geheel. Dat er magie ontstaat als je alle elementen binnen Marginal samenvoegt? Dit merkten we al meermaals op en naast het podium. En dat blijkt dus nu ook weer het geval bij deze nieuwste schijf.

Het soort chaos creëren, waarbij een verhaal vertelt wordt. Of liever letterlijk door de strot geramd wordt. Waardoor je compleet verweesd achterblijft. Marginal verstaat die uitzonderlijke kunst om de luisteraar mee te sleuren in de maalstroom van hun en uw eigen chaos. Tot je zonder verpinken de meest gruwelijke demonen strak in de ogen kijkt. Binnen de chaos die ze naar voor brengen, zit ook nu weer genoeg melodie verstopt zodat de globale punk en metal liefhebbers ook over de streep zou moeten worden getrokken. De songs hebben een duurtijd van gemiddeld twee minuten of iets minder. Je bent nog maar net bekomen van die ene mokerslag, of daar komt al een andere vuurpijl af.

Marginal slaat geen andere wegen in op Total Destruction. Marginal doet op deze plaat gewoon waar hij goed in is. Ook anno 2017 blijft de band alles om zich heen verpletteren en tot moes slaan, tot geen spaander geheel blijft. Nu, dat is het soort Grindcore/crust waarvoor we wel uit onze luie zetel komen. Is dan ook  onze eindconclusie.

1. Barbarians
  2. Delirium Tremens
  3. Ruination