The Hindu Needle Trick – Animal Life

Erik Vandamme    9 december 2017

The Hindu Needle Trick speelt catchy pop vermomd als sleazy rock met 1001 invloeden. Dit staat te lezen op de vi.be pagina van de Mechelse band The Hindu Needle trick. De band brengt al sinds medio 2013 spannende platen uit, heeft al mening podium plat gespeeld. En is bij voorkeur dan ook een bijzondere parel binnen het muziekfirmament. Zo eentje dat we graag koesteren. Over die eerste EP in 2013 schreven we dan ook ''Met deze eerste EP leveren The Hindu Needle Trick hun visitekaartje af. We stellen vast dat er niet alleen artiesten aan het werk zijn die verdomd goed weten hoe hun instrumenten te bespelen. Opvallend is ook, zoals we aangaven, het hoge meezing gehalte van deze plaat. The Hindu Needle Trick is zo een EP die je hoopvol doet uitzien naar de toekomst. Een combinatie tussen funk, country en rock'n'roll met een hoge toegankelijkheid waarde, het doet ons vooral uitzien naar meer!'' De liefde voor deze Mechelaars is medio 2017 nog steeds enorm groot. We keken dan ook uit naar de nieuwste schijf Animal Life die op 16 december op de markt wordt gebracht. Onze bevindingen:

The Hindu Needle Trick is een band die nooit binnen de lijntjes heeft gekleurd, houdt van experimenteren. Maar ook een vrij toegankelijke muziekstijl naar voor brengt. Waardoor een heel ruim publiek kan worden aangesproken. Dat was in het verleden zo, dat is nog steeds het geval. Human Time Machine, Charles Sanders Pierce. Zijn catchy songs , gebouwd rond heel aanstekelijke riffs en die typische blues tot funky stem die je aanzet tot meezingen en dansen doorheen de woonkamer. Naast pure rock-'n-roll songs zitten er ook hartverwarmende parels tussen zoals Method to my madness, waarbij eerder gevoelige snaren worden geraakt. Een song die me trouwens, vooral puur vocaal, ook wat doet denken aan een kruisbestuiving tussen Nick Cave en Bob Dylan. En daar is nooit iets mis mee, toch?

We zullen trouwens nog meerdere van die parels tegen komen op deze plaat. Meestal ligt het meezingt gehalte daarbij heel hoog. Een song als I Used to be a Plastic Bottle brul je dan ook prompt uit volle borst mee. De catchy refreinen bezorgen je daarbij die ene adrenalinestoot na de andere. It's a long way is een songtitel die je ook letterlijk kunt nemen. De band heeft een lange weg afgelegt maar raakt nog steeds de gevoelige rock en blues snaren.  Dat The Hindu Needle trick zich daarbij niet in een bepaald hoekje laat drummen, horen we bij het vrij uptempo, puur naar rock muziek ruikende, Cold War. Bij afsluiter Mount Versuvius worden experimentele elementen en toegankelijke huzarenstukken, weer eens fijn verweven tot een magisch geheel.

The Hindu Needle trick heeft sinds zijn ontstaan een heel lange en moeizame weg afgelegd. Met deze plaat blijft de band begane wegen verder uitstippelen en bewandelen. En bovendien zijn stempel drukken op de rock, blues tot funk en aanverwante gebeuren in en rondom Mechelen en omstreken. De band bestaat uit heel getalenteerde muzikanten, die goed weten waarmee ze bezig zijn. Animal Life is daardoor vooral een heel gevarieerde schijf geworden, boordevol lekker aanstekelijke songs die één voor één aan de ribben blijven kleven. Van begin tot pril einde. Is onze eindconclusie.

1. Human the machine
  2. Charles Sanders Peirce
  3. Prizefighters Blues