Verslag: ROAM + Stand Atlantic ''Wervelend Poppunk feestje!" Kavka (Antwerpen) - 05/12/2017

Erik Vandamme    6 december 2017

Op de avond vooraleer Sinterklaas de brave kindjes hun schoentje gaat vullen, zakten wij af naar een wervelend poppunk feestje in Kavka te Antwerpen. Met ROAM uit UK en de Australische band Stand Atlantic stonden twee bands op het podium die langzaam maar zeker aan een doorbraak bezig zijn, naar een ruim publiek toe,  binnen de poppunk scene. Beide blijken toch nog een beetje groen achter de oren, maar bezitten toch de nodige vuurkracht om Kavka in vuur en vlam te zetten. Wat ons doet uitzien naar een veelbelovende toekomst. Ons verslag

Stand Atlantic : De toekomst van poppunk en aanverwante ziet er steeds meer rooskleurig uit

Stand Atlantic is een Australische poppunk band die medio 2015 werd opgericht. De jonge band tekende een contract bij Rude Records, en dat heeft hen alvast geen windeieren gelegd. Met een eerste volwaardige EP onder de arm, Sidewinder. - De recensie daarvan kunnen jullie hier nog eens nalezen -  Doet Stand Atlantic zijn uiterste best om de wereld te veroveren, of toch in die richting. Klinken de songs op de EP nogal braaf en wordt er vaak binnen de lijntjes gekleurd. Dan komen ze op het podium pas echt tot leven.

Eens de riffs doorheen de zaal loeien, drum salvo's als kanonskogels de hersenpan bewerken. Ontstaat al een eerste moshpit. En dat komt toch zelden voor bij een voorprogramma. Bovendien blijkt frontvrouw Bonnie Fraser niet alleen over een bijzonder stembereik te beschikken. Ze straalt een natuurlijk charisma uit dat we zelden tegen komen binnen de scene. Daardoor laat ze het publiek dan ook zonder enige moeite uit haar hand eten. Gerugsteund door klasse muzikanten, dat is wel duidelijk.

"potentieel om, naar de toekomst toe, potten te gaan breken

binnen dat poppunk gebeuren."

De gitarist en bassist staan heel bewegelijk op het podium, en laten de gitaren constant loeien tot niemand in de zaal meer stil staat. De kunstjes die ze uitvoeren, door hun gitaren rond het middel te draaien en wild te staan dansen, ook dat is een streling voor het oog. De mokerslagen die drummer Jonno Panichi uitdeelt zijn daarbij een meerwaarde binnen het geheel. Bovendien bracht de band, naast hun eigen nummers, een geslaagde cover van Foo Fighters''the best of you'' naar voor. Die bij ons, en ook het publiek enorm in de smaak viel.

Waren we, wat de EP betreft, nog niet volledig overtuigd. Wegens het eerder vernoemde 'iets te braaf en te nadrukkelijk binnen de lijntjes kleuren'. Dan blijken de songs op het podium met zodanig veel vuurkracht, en spelplezier gebracht te worden. Waardoor we merkten dat Stand Atlantic wel degelijk over potentieel beschikt om, naar de toekomst toe, potten te gaan breken binnen dat poppunk gebeuren. Aan uitbundige reacties van het publiek te zien, was ik niet alleen met die mening.

ROAM: De versnelling hoger, die het dak er compleet laat afgaan

Ook ROAM, afkomstig uit UK, bracht een gloednieuwe plaat uit. "Great Heights & Nosedives". De band heeft ondertussen al wat waters doorzwommen. Met hun debuut Backbone’ gooide ROAM dan ook heel hoge ogen binnen dat typische pop punk genre. Een doorbraak naar een heel ruim publiek zit er nog niet direct in, maar de naam verschijnt meer en meer op de affiches in binnen en buitenland. Zo lezen we op verschillende media.  Deze heren hebben dus zeker en vast potentieel om binnen die scene heel groot te worden. In Kavka te Antwerpen speelden ze voor een piepjong en heel enthousiast publiek. Geen wonder dat het dak er, dankzij een band die een set in hogere versnelling bracht, compleet afging.

"We zagen op deze dinsdagavond in Kavka twee pop punk bands aan het werk die over enorm veel potentieel beschikken om door te breken naar een heel ruim publiek binnen de scene."

Vanaf die eerste noot voelde je al aan dat ROAM een band is die podiumervaring combineert met jeugdige spontaniteit. Uiteraard zijn ze zelf nog piepjong, maar de ervaring die ze ondertussen hebben opgedaan heeft gelukkig niet gezorgd voor het afleveren van een routineklus. Niet alleen bespeelt de band het publiek door het bovenhalen van gedoodverfde clichés, ze slagen erin iedereen vanaf begin tot einde aan het dansen, moshen tot stagediven te zetten. Geen seconde staat zowel publiek als band stil, op deze wervelstorm aan pop punk knallers.

We zagen op deze dinsdagavond in Kavka twee pop punk bands aan het werk die over enorm veel potentieel beschikken om door te breken naar een heel ruim publiek binnen de pop punk en aanverwante scene. Voorlopig wordt echter nog iets teveel binnen die lijntjes gekleurd en op veilig gespeeld. Maar op het podium zagen we veel spelplezier, enorm veel enthousiasme en twee bands die zorgen voor een wervelend pop punk feestje. Zoals we niet elke dag tegen komen. Kortom. De toekomst van pop punk ziet er dankzij bands als ROAM en Stand Atlantic dan ook enorm rooskleurig uit. Is onze eindconclusie na dit stevig pop punk feestje bij uitstek.