Stand Atlantic - Sidewinder EP (Rude Records)

Erik Vandamme    6 december 2017

Of er een pop punk scene is in Australië vroegen we ons af? Toen we de EP Sidewinder van Stand Atlantic onder de neus geschoven kregen. Het antwoord zouden we krijgen tijdens een heel gezellig babbel net voor hun aantreden in Kavka te Antwerpen, op dinsdag 5 december. De band ontstond in 2015 en liet voor het eerst van zich horen via de single Coffee At Midnight. Recent tekende Stand Atlantic een contract met Rude Records. Dat heeft hen geen windeieren gelegd.  Het drietal brengt brave tot gladde poppunk, die ergens toch aan de ribben blijft kleven. Ook al blijft de band wat binnen de lijntjes kleuren. De brok energie die op ons wordt afgeschoten, doet ons het beste vermoeden naar de toekomst toe.

Aanstekelijke tot energieke songs als Coffee at Midnight, The mess I Made geven je wel degelijk een stevige  adrenalinestoot. Hierop stil staan is onmogelijk. In verlengde van bijvoorbeeld New Found Glory tot zelfs Green Day, Blink182 tot Sum41. Krijgen we een band te horen met enorm veel potentieel. Daarover bestaat niet de minste twijfel.

Het extra pluspunt aan Stand Atlantic is de inbreng van vrouwelijke vocalen binnen het geheel. Waardoor de band toch vrij uniek klinkt binnen het mannen bastion dat punk helaas - op enkele uitzonderingen na - nog teveel is. De songs raken dus wel degelijk de gevoelige snaar, en de vocale aankleding geeft daarbij een extra duwtje in de goede richting.

Echter, he meest opvallend is dat je aanvoelt dat hier nog groeimogelijkheden zijn naar andere genres en punk stijlen. Trouwens, klinken de songs op deze EP nogal braaf, dan worden ze live met veel meer vuurkracht gebracht. Dat stelden we vast tijdens hun aantreden in Kavka te Antwerpen. Wat ons dan weer doet vermoeden dat deze band nog veel meer in hun mars heeft, dan ze nu laten uitschijnen.

Stand Atlantic brengt een EP uit die ons vooral het beste doet vermoeden naar de toekomst toe. Een toekomst die er, binnen het poppunk en aanverwante genre, rooskleurig uit ziet voor deze Australiërs. Is onze eindconclusie

1. Sidewinder
  2. Mess I Made
  3. Push