Stories from the lost - Exoplanet (Dunk!Records)

Erik Vandamme    28 november 2017

Stories from the lost is een postrock/post metal act uit Zottegem (België) - de plaats waar ook Dunk!festival doorgaat - die sinds 2012 aan de weg timmert. De band stond o.a. op Dunk!festival en bracht enkele knappe, typische postrock schijven uit. Die op heel goede recensies werden onthaald. Op 1 december brengt Stories from the lost een gloednieuwe schijf op de markt Exoplanet die op die dag zal worden voorgesteld via een release concert in Zottegem. We gaven Exoplanet enkele luisterbeurten, onze bevindingen:

Hoewel Stories from the Lost op deze nieuwe schijf nog steeds zijn roots trouw blijft, horen we toch dat ze niet bang zijn om andere wegen in te slaan. Opener Ashfall is een heel aanstekelijke, pure onversneden rock song die omgeven is door walmen van intensiviteit die je doorgaans tegenkomt binnen de muziekstijl die de band aanbiedt. Echter, verlegd Stories from the lost zijn eigen grenzen, en knipoogt daarmee naar een veel ruimer rock tot metal publiek. Merken we meerdere keren op.

De vocale inbreng binnen de songs als Bleak Daylight, Dehumanize zorgen er inderdaad voor dat we hier een band te horen krijgen die zichzelf heruitvindt. Deze avontuurlijke aanpak en bovendien het durven buiten de lijntjes kleuren, is meteen het grote pluspunt aan deze nieuwe schijf. Je postrock roots trouw blijven, maar toch durven evolueren in stijl en aankleding. Komen we eigenlijk op elk van de songs tegen. Met een song als T-Minus zit de band zelfs eerder in het vaarwater van Doom tot zelfs een streepje death metal. Vooral die verschroeiende vocalen bezorgen je daarbij voortdurend rillingen tot de bot. Luister maar naar het hartverscheurende Minkowski , nog zo een song die zowel vocaal als instrumentaal recht doorheen je hart boort. Dat de band durft experimenteren met geluid en vocale aankleding, merken we ook bij songs als Obey the Maritans tot afsluiter Al Dreams.

Exoplanet is een gevarieerde schijf geworden, waarop we een band te horen krijgen die niet alleen begane wegen blijft inslaan. Bovendien blijkt Stories from the Lost verder evolueren in stijl een aankleding daarvan. Bij elke songs opnieuw horen we dus heel andere wendingen ontstaan, die we bij vorige platen van de band nog niet hadden waargenomen. Stories from the Lost brengt ondertussen dan ook geen puur post rock/post metal meer naar voor. Dit is eerder een pure en onversneden metal tot rock plaat geworden, van hemels hoog niveau. Met deze schijf kan bovendien een ruim publiek aan metal, sludge metal tot postrock en aanverwante over de streep worden getrokken. Is onze eindconclusie.

1. Ashfall 03:26
  2. Bleak Daylight 05:38
  3. Dehumanize 05:22