Various Artists - Belgian Nuggets 90s-00s (Vol. 1) - (Mayway Records)

Erik Vandamme    24 november 2017

Dat wij Belgen onze eigen artiesten te vaak onderschatten is algemeen geweten. Een beetje meer chauvinisme zou zeker en vast mogen. Doorheen de jaren heeft België artiesten van wereldniveau naar voor gebracht, die in sommige gevallen zelfs meer succes hadden in het buitenland dan in eigen land. Dat was de eerste gedachte die door ons hoofd flitste toen wij de nieuwste compilatie schijf Belgian Nuggets 90 - 00s (Vol 1) onder de neus geschoven kregen. Via Mayway Records kwam op 17 november een verzamelaar op de markt met onuitgegeven promo en demo opnames van Belgische artiesten uit de periode 1990 tot 2010.

Of dat nu het fijne dEUS My Wife Jan is of de aanstekelijke elektronische muziek, met een heel mysterieus kantje, van Kolk - Lemmet. Telkens komen we onuitgegeven parels tegen van artiesten die al dan niet zijn doorgebroken tot een ruim publiek. Maar elke songs blijft op zijn eigen wijze wel degelijk aan de ribben kleven. Dat de elektronische muziek boomt in de periode 1990 tot heden, dat blijkt meerdere keren. Maar ook blijkt dat rock-'n-roll nog steeds springlevend is bij het strakke Swallow van The Same. Op deze verzamelaar staat ook een heel bijzondere bijdrage van Elisa Waut. Die haar dromerige zelf is bij The New Light Age.

Van het aanstekelijke Sage van Pop Machine naar Haut Gay van De Portables. Telkens opnieuw stellen we vast wat voor getalenteerde artiesten en bands wij toch hebben in ons land. Dat wordt telkens opnieuw in de verf gezet. Enkele uitschieters, naast voornoemde, is de bijdrage van Peeters & AngstStalen Zenuwen. Eén van de vele projecten rond Elvis Peeters die zonder meer zijn stempel heeft gedrukt op de Belgische muziek in de jaren '90. En hier bewijst waarom. Dit is gewoon puur onaardse wereldklasse. Ook What You Want/What You Get van Nid & Sancy is een parel van een Elektronische song die aanzet tot wilde dansen doorheen de huiskamer. SeXmachines, ofwel het trio Danny Mommens, Jan Wygers en Luc Waegeman bewijst met Teasin dat samenbrengen van bijzonder talentvolle artiesten altijd resulteert in iets magisch dat met geen woorden valt te omschrijven.

Dat sommige bands nooit zijn doorgebroken naar een ruim publiek verwonderd ons enigszins. Neem nu Angelica van The Beautiful Babies. Deze band eindigde tweede op HUMO's rock rally in 1992. Deze song bewijst dat de band veel meer in hun mars had dat er eigenlijk is uitgekomen, jammer. Dat er in Wallonië ook bands ontstaan die een meerwaarde bieden binnen het geheel, weten we ook al een tijdje. Dat merken we bij het punkachtige Two Russian Cowboys van Moonson. Of neem nu Wizards of Ooze die ons met een wonderbaarlijk Bright Day doen terugkeren naar de jaren '20 met de beide voeten in het heden. Ze komen daar zelfs mee weg. En zo kunnen we nog even doorgaan.

Om maar te zeggen, deze verzamelaar is een gevarieerde plaat geworden. Die een mooi overzicht geeft van wat leeft in de Belgische muziek binnen die toch wel heel interessante periode die 1990 tot 2010 toch was. Het feit dat hier gaat om onuitgegeven parels van één voor één klasse artiesten en bands. Is niet alleen voor verzamelaars en fans van elk van de bands mooi meegenomen. Wil je een ontdekkingreis doen doorheen wat leeft in ons land? Belgian Nuggets 90 - 00s (Vol 1) bevat twintig onuitgegeven songs, van een bont allegaartje aan artiesten die ons land rijk zijn. Voor ieder wat wils. Van Elektronische muziek, dromerige soundscapes, aanstekelijke rock deuntjes, een portie punk tot strakke rock muziek. Je komt het allemaal tegen. De ene hoogvlieger na de ander kom je tegen op deze plaat. De ene wat meer overtuigend dan de andere. Maar telkens stel je vast ''wat voor getalenteerde muzikanten hebben wij toch in ons land''. En daar mogen we eindelijk eens best trots op zijn!

1. Two Russian Cowboys - The Spider In Love
  2. dEUS - My Wife Jan
  3. Thou - Don't Ask