Moker - Home Invader (Eigen Beheer)

Erik Vandamme    27 november 2017

Sinds enkele jaren heeft de Belgische Death metal band Moker een heel sterke live reputatie weten op te bouwen. Daken gaan er telkens opnieuw compleet af, door het combineren van snoeiharde death metal met een enorm hoge dosis charisma. De band timmert reeds sinds 2003 aan de weg en is, vooral in underground middens, uitgegroeid tot een begrip binnen het death metal en deathcore gebeuren in ons land. Home Invader is ondertussen het vierde album van Moker. Wij stelden vast dat de jarenlange ervaring gelukkig niet resulteert in een routineklus. Integendeel zelfs.

"MOKER stands for powerful, fast, rhythmic and brutal Death Metal with an important Deathcore-attitude and an overwhelming touch of Mosh-heaviness, like a fuckin‘ sledge hammer (Moker)!" Lezen we op de facebook pagina van Moker. Dat laatste blijkt alvast te kloppen. Snoeihard uithalen, en blijven doorgaan tot het bitter einde. Is de rode draad doorheen het geheel. Echter ontstaat daardoor geen wilde chaos. De songs zijn opvallend gestroomlijnd, vooral dankzij de meesterlijke gitaar partijen en drum salvo's.

Hoewel songs als Emergency Call, Break & Enter, Held Hostage wellicht nog het best tot hun recht komen eens ze live worden gebracht. Kun je niet voorbij aan de technisch enorm hoogstaande wijze waarop deze band staat te spelen. Geen speld is er tussen te krijgen. Als Moker begint met harde mokerslagen uit te delen, voelt het aan alsof we op een sneltrein richting afgrond zijn terecht gekomen. Moker laat er geen gras over groeien, en blijft gewoon doorhameren tot je compleet murw bent geslagen. Er is geen ontsnappen mogelijk. Die ene vuurpijl is pas afgeschoten, en daar slaat Moker opnieuw toe. Hoewel alles diezelfde strakke lijn uitgaat, stoort dit allerminst. Je wordt als luisteraar gewoon meegesleurd naar de diepste kelders van de Hel, en tegen mening geluidsmuren 'gekwakt' tot geen spaander geheel blijft van je hersenpan. Het soort Deathcore/Death metal dat letterlijk door merg en been gaat schoteld Moker ons voor.

De band heeft heel wat personeelswissels doorstaan, maar anno 2017 lijkt er een goed geoliede machine te staan spelen, die een bladzijde definitief heeft omgedraaid en meer dan ooit klaar is om de wereld te veroveren. Dat hoor je in elke songs telkens opnieuw terug komen. Elk van de bandleden vinden elkaar blindelings. De heel gevarieerde vocale aankleding, geldt daarbij als de ultieme kers op de taart. Om ons compleet over de streep te trekken. Luister maar naar songs als Police Forensic Investigation waar de stem van Ad je enerzijds een krop in de keel bezorgt, om daarna bulderend en met enorm veel agressie je de hersenpan in te slaan. De oorverdovende Grunts die hij naar boven brengt, zorgen voor een extra adrenalinestoot die we goed kunnen gebruiken.

Deze nieuwe plaat voelt dan aan als een wilde rit op een rollercoaster, richting diepe putten van de Hel. Moker staat al enkele jaren te bonken op de deur van de doorbraak naar een 'ruimer publiek binnen het death metal en death core gebeuren' Met deze nieuwste schijf Home Invader gaan ze als een stormram tekeer zodat geen splinter geheel blijft van die deur. Elk van de songs gaan dan ook letterlijk door merg en been. Met als enorme kers op de taart, die heel bijzondere vocale aankleding die ons koude rillingen bezorgt, waardoor we uiteindelijk alle demonen strak in de ogen kijken. Een aanrader voor ieder beetje liefhebber van zowel death core als het betere death metal deze Home Invader.

Zaterdag 2 december zal Moker hun nieuwste schijf voorstellen op een heuse release show, met niet minder dan 7 bands. In Jeugdcentrum Vizit te Wilrijk. De inkom is compleet GRATIS. Meer informatie? moker release

1. Emergency Call
  2. Break & Enter
  3. Held Hostage