F.K.Ü. - 1981 (Despotz Records)

Erik Vandamme    16 november 2017

Op vrijdag 22 september bracht Thrash/Horror Thrash Metal band F.K.Ü. een nieuwe single op de markt. 'Nightmares in a Damaged Brain' was de eerste single van de nieuwste plaat '1981', die op 3 november werd uitgebracht via Despotz Records. We citeren even wat de band zelf te zeggen heeft over deze nieuwe single '”Nightmares in a Damaged Brain is a straight to the point thrasher that pretty much sums up the vibe we were going for on this album. D-beat thrash and horror madness galore!”// F.K.Ü.'.F.K.Ü., ofwel 'Freddy Kruegers Ünderwear' timmert ondertussen dertig jaar aan de weg. 1981 vermengt horrorelementen met beukende thrash metal die letterlijk doorheen merg en been gaat. Ook na dertig jaar blijft F.K.Ü begane wegen verder bewandelen, maar verleggen ze duidelijk ook grenzen. Onze bevindingen:

De songs worden één voor één letterlijk door je strot geramd en zijn een waar eerbetoon aan het horrorgenre. Friday The 13th Part II, The House By The Cemetary, Evil Dead,... het zijn maar enkele films uit dat horrorgenre waarnaar verwezen wordt. F.K.Ü. legt de lat vanaf de eerste tot de laatste song enorm hoog. De adrenaline spat letterlijk van het scherm, samen met het bloed uit voornoemde films. De band slaagt er dan ook in je diezelfde rillingen tot zelfs angstaanvallen te bezorgen die je ook voelt bij het bekijken van de films. En dat is een verdomd sterke prestatie.

Puur muzikaal zit F.K.Ü. in het vaarwater van pure thrash metal zoals Slayer of Testament. De band lijkt op technisch enorm hoog niveau je kop eraf knallen tot je compleet murw bent geslagen. Nee, enige rustpunt is er niet te vinden op 1981. Wij waren vooral onder de indruk van de strakke percussie. De drumsalvo's klinken als mokerslagen die je de hersenpan inslaan. Geruggesteund door vlijmscherpe gitaren en bulderende vocalen die je doen baden in het angstzweet , klinkt de plaat dan ook heel filmisch.

De rode draad doorheen deze schijf is naast horror verbonden met pure thrash, eveneens de zwarte humor bij elk drumsalvo, elke gitaarriff en vocale inbreng opnieuw en opnieuw tot je compleet verweesd achterblijft. De band combineert bovendien jarenlange ervaring met jeugdige spontaniteit. Van de originele bezetting schieten er nog twee leden over. Hun inbreng, gecombineerd met vers bloed, blaast de band nieuw leven in alsof ze nooit zijn weggeweest.

We komen zelden tegen dat een band na al die jaren zichzelf heruitvindt. Maar F.K.Ü. doet zelfs meer dan dat. Ze blazen het filmgenre horror opnieuw leven in binnen hun muziek. En ook dat is een enorm groot pluspunt. Daardoor verbinden ze de thrash metal liefhebber en de fans van elk van die genoemde horrorfilms met elkaar. 1981 is dan ook de perfecte soundtrack van het horrorgenre gebracht door een band die op hels hoog niveau het bloed van onder onze nagels haalt en je compleet murw slaat. Dit van in het begin tot het bittere einde.

1. 1981
  2. Nightmares In A Damaged Brain
  3. Hell Night