A Slice of Life - A Slice Of Life (Eigen Beheer)

Erik Vandamme    17 november 2017

Wat er gebeurt als je talentvolle muzikanten binnen het postpunk gebeuren samenbrengt? Dan ontstaat iets magisch, dat moeilijk onder woorden te brengen is.A Slice of Life is het project van o.a. Dirk Vreys (zanger bij The Cure tribute band The Obscure) en Guy Wilssens (gitarist bij Perverted By Language). Het project werd opgestart in 2016. Met hun titelloze EP grasduint de band zonder omwegen doorheen de jaren '80. Invloeden van The Cure, Joy Division en andere grootheden uit de jaren '80 zijn merkbaar op deze EP. Echter klinkt de EP daardoor gelukkig niet gedateerd. Integendeel zelfs.

We kunnen zo voor de vuist weg wel een honderdtal bands opnoemen die zich storten op de '80's revival. Maar niet elke band komt daarmee weg, of brengt hoogstaand werk uit dat aan de ribben blijft kleven. A Slice of Life  lijkt echter de jaren '80 te hebben heruitgevonden met heel aanstekelijke new wave kleppers als Panic Attack, Sorrow. We weten ondertussen dat Dirk de stem van Robert Smith enorm dicht benadert, dus invloeden van The Cure zijn niet ver weg. Maar je moet deze EP toch eerder binnen een bredere post-punk omkadering bekijken. We horen niet alleen een The Cure maar ook bands als Virgin Prunes of Sisters of mercy komen ons voor de geest.

Luister maar naar Restless God. Waarbij de sound van Sisters Of Mercy duidelijk merkbaar is. The Marionette bewijst de stelling dat de stem van Dirk deze van Robert Smith akelig dicht benadert. En zo kunnen we nog even doorgaan. Elk van de songs op deze EP zijn één voor één lekkere postpunk tot aanverwante parels, die ons doen terugflitsen in de tijd. Met beide voeten in het heden. De doorsnee fan van donkere muziekstijlen uit die jaren '80 - waaronder wij onszelf rekenen - zullen zich hierin zeker kunnen vinden. Song na song blijkt ook nog maar eens wat voor een getalenteerde muzikanten en zanger deze heren wel zijn. Dit is dan ook een samensmelting die zorgt voor wederom een nieuwe parel binnen dat postpunk firmament.

A Slice of Life brengt wellicht niets vernieuwend uit. Maar ze vinden, door middel van een heel zwaarmoedige op postpunk leest geschoeide EP, een muziekstijl opnieuw uit. Waardoor je als liefhebber van dit genre, gewoon kippenvel krijgt bij elk van die songs. Elk van de bandleden zetten hun beste beentje voor. Maar het is niet zo dat er een element boven de andere uitsteekt. Het is de samensmelting tussen al die donkere new wave elementen, die ervoor zorgt dat we hier een EP voorgeschoteld krijgen van een band die Postpunk en aanverwante terug op de kaart zet. De band biedt een mix aan van de crème de la crème van een muziekstijl waarmee zij zijn opgegroeid. Je voelt aan dat ze in die muziek hun hart en ziel hebben gestoken. Dat straalt deze EP ook uit. Daardoor blaast A Slice of Life  de donkere jaren '80 nieuw leven in. In plaats van een zoveelste opleving te zijn in een lange rij, zijn ze dan ook een unieke parel daarin. Is onze eindconclusie.

De demo A Slice of Life is ook te vinden op bandcamp

1. Panic Attack
  2. Sorrow