Hybryds - The Ritual of the Rave - Remastered (Zoharum)

Erik Vandamme    22 november 2017

In tijden van klimaatveranderingen en de discussies daar rond, staat de 'Natuur' meer dan ooit in de kijker. Het is geen vijf voor twaalf ondertussen, maar al tien na. Als we de wetenschappers mogen geloven zal binnen de kortste keren de temperaturen op aarde stijgen met circa twee graden. Voor wie dit geen probleem vindt, daardoor zullen landen van de aardbodem verdwijnen door het stijgen van de zeespiegel. Maar zoals gewoonlijk blijft de mens er geladen bij, sommige ontkennen het zelfs die klimaatveranderingen. Dit geheel terzijde, bracht Hybryds hun magische album The Ritual of the Raven opnieuw op de markt via Zoharum Label. Een tweedelige schijf, die je niet zomaar kan beluisteren. Toen ik deze in de brievenbus kreeg, besloot ik me op te sluiten in mijn kamer. Met enkel kaarslicht en het licht van mijn bureaulamp. Om de intensiteit van deze plaat echt te 'voelen'. Onze bevindingen over de terugkeer naar de essentie, het begin en het einde.

Reeds sinds 1985 timmert Hybryds aan de rituele weg. Multi-instrumentalist Sandy Viktor Nys, die nog meewerkte aan het allereerste album van The Klinik, is de bezieler van deze heel bijzondere band. De rode draad doorheen de muziek van Hybryds zijn legenden, mythen, religie, magie en dromen. Telkens binnen een donkere omkadering. Uiteraard is Hybryds niet zomaar een band. Nee, het is een samensmelting van artiesten die muziek 'leven' en 'voelen'. In plaats van muziek te spelen. Dat merk je vrij snel aan deze heel occulte schijf.

Om terug te keren in de tijd ... ooit was de mens nauw verbonden met de natuur. In sommige culturen wordt de natuur zelfs aanbeden. Als een Godin. Helaas de laatste decennia heeft de mens de natuur enorm pijn gedaan. De natuur vecht echter altijd terug. Net zoals bij de mens, is ook bij dieren en natuur de overlevingsdrang enorm hoog. Ook dat vinden we terug in vele songs op deze schijf. Vaak gaat het de eerder zwevende, rustgevende weg op in de vorm van lang uitgesponnen songs, boordevol bevreemdende geluiden en vocalen die de haren op je armen doen rechtkomen. Niet zozeer van pure angst, eerder zorgt het voor een deugddoende gemoedsrust die over jou neerdaalt. Anderzijds zit er ook dreigende elementen in sommige songs, die je koude rillingen bezorgen.

Binnen veel songs hoor je ook verwijzingen naar rituelen bij Afrikaanse stammen. Zoals het geritsel van bladeren, en de 'tam tam' geluiden bij Icarus. De verbondenheide met de natuur is niet zomaar een rode draad doorheen het geheel. Elk song opnieuw lijkt het alsof je letterlijk wordt meegezogen naar een andere, mythische wereld boordevol onaardse schoonheid. Doorgaans niet door geluidsmuren op te trekken, of de luisteraar angst aan te jagen. Ook al gaat er iets donker, mysterieus en lichtjes dreigend uit vanuit de songs. Hybryds wisten in de jaren '90 al perfect hoe ze dat intense gevoel van enerzijds onbehagen en angst, en anderzijds die volstrekte onbeschrijfelijke rust die je diep raakt. Naar voor te brengen. Want ja The Ritual of the Rave is een album uit 1994 dat in september dit jaar dus is heruitgebracht via Zoharum (Polen).

Bij de CD zat eveneens een heel interessant fotoboek, waar de rituelen door middel van heel integrerende beeltenissen nog meer uit de doeken wordt gedaan. Vaak wordt je daarin geconfronteerd met de naaktheid van de natuur, niet in de erotische zin. Maar eerder in de puurheid daarvan. De afbeeldingen geven je hetzelfde gevoel als het zien van een pasgeboren kind, vlak na de geboorte. Het meest eenvoudige, maar ook het mooiste dat er bestaat. Trouwens geeft de band , ongewild of bewust dat laten we in het midden, deze boodschap mee. Het oeroude gezegde. 'We worden naakt geboren, en zullen ook naakt sterven'. Want net dit is de grote kracht van de natuur. Wat de mens ook doet de dood komt op dezelfde wijze als de geboorte.

Hybryds brengt met The Ritual of the Rave ons terug naar de essentie van ons bestaan. Het begin. De Alfa en de Omega. Perfect uitgebeeld in songs die je letterlijk bij de keel grijpen, en in een diepe trance doen beland. Heel bewust wordt je gehypnotiseerd door het magische klankenpaneel en de intensieve, vreemd aanvoelende vocalen. U heeft misschien gemerkt dat ik geen of weinig titelsongs heb vermeld? Ook heb ik niet verwezen naar één of meerdere bandleden? Ook dat is heel bewust. Want The Ritual of the Rave moet je niet beluisteren, je moet deze dubbele schijf vooral voelen tot het diepste van je genen. Bovendien is er geen enkel stem of instrument dat boven het ander uitsteekt. Nee, elk element, elke klank of vocale inbreng is minstens even belangrijk om te komen tot dit hartverscheurende en magisch mooi geheel.

Naast het heruitbrengen van de schijf bevat The Ritual of the Rave ook een tweede CD met live opnames tot niet eerder uitgebracht en geremasterde tracks. Een heel interessante toevoeging aan dit album van de band, daarom zeker waard deze schijf aan te schaffen. We kunnen dan ook besluiten. Net als de eenvoud waarmee een natuurlandschap je zo intens kan raken , waardoor je prompt een ander mens bent geworden. Zo raakt Hybryds een enorm gevoelige snaar. Na deze trip voelt u zich prompt nog meer verbonden met de Natuur. Zoals de oermens dat ooit heeft gedaan. Terug naar de essentie, de Alfa en de Omega. Het begin en het Einde. Is onze eindconclusie.

the ritual of the rave - bandcamp

The Ritual of the Rave:

1. Red Lebanon 06:37