CHILDRENN - International Exit (Mighty Music)

Erik Vandamme    22 november 2017

De Deense band CHILDRENN zag het levenslicht medio 2015. In 2016 bracht de band een knap debuut op de markt Animale. Via het Deense label Mighty Music bracht CHILDRENN hun tweede schijf op de markt, International Exit. Wat reeds bij de eerste luisterbeurt opvalt. De band schippert telkens tussen die grijze zone van diepe duisternis, en lichtvoetige metal dat een ruim publiek zou moeten aanspreken. CHILDRENN stoppen bijvoorbeeld  een potje black metal in hun muziekstijl, maar echt donker wordt het niet volledig ondanks de duistere walmen die komen opdoemen aan de horizon. Is alvast onze eerste conclusie.

Dit blijkt al bij Cool Ache. Een song die wel degelijk de dreigende weg opgaat, je voelt koude rillingen over de rug lopen. Maar evenzeer zie je een lichtpuntje tussen de donkere wolken. Dat is in grote mate de verdienste van de vrij warme vocalen, die je tot gemoedsrust lijken te brengen. Binnen die toch wel duistere instrumentale aankleding. CHILDRENN houden bovendien van experimenteel uithalen, het is dan ook moeilijk een 'label' op hun muziek te kleven, en dat trekt ons nog meer over de streep.

Daardoor is het voor een metal liefhebber vermoedelijk niet simpel om compleet te vallen voor deze plaat en band en voor de globale muziekliefhebber, kan die donkere aankleding soms wat te confronterend 'hard' overkomen. CHILDRENN zouden we daarom liever onder de categorie 'donkere rock'  onderbrengen. Want inderdaad songs als Year of Copmlaint, The signal is Clear en het vrij trage binnen Doom sferen verkerende, A New Low. Voelt wel degelijk aan alsof donkere klauwen uit de diepste duisternis je de strot dicht knijpen. Maar er blijft dus dat sprenkeltje hoop tussen zitten, waardoor je uit die Hel kunt ontsnappen.

Zonder meer kun je de plaat vergelijken met het vertoeven in het vagevuur, net geen Hel maar totaal geen Hemel. Een streepje doom metal, psychedelische indie rock - ja dat herkennen we ook - afgewerkt met een sausje black metal. Dat krijgen we over de volledige plaat voorgeschoteld. CHILDRENN maakt het de luisteraar niet gemakkelijk, het vergt enige inspanning om te begrijpen waar de band naartoe wil. Maar eens je wordt meegezogen in het aanbod van zachtmoedigheid en dreigende ondertonen, ontstaat iets magisch dat alsnog aan de ribben zal blijven kleven. We raden de luisteraar dan ook aan International Exit meerdere luisterbeurten te geven, en er vooral met een 'open mind' naar te luisteren. De band brengt een lekker aanstekelijke, donkere rock plaat uit die je een krop in de keel bezorgt. Als je er echt wil voor open staan. Is onze eindconclusie.

1. Cool Ache
  2. Royal Fever
  3. Where’s the Door