No Return - The Curse Within (Mighty Music )

Erik Vandamme    20 november 2017

Na een lange stilte is het Franse Death/Thrash metal band No Return terug met een album. The Curse Within, dat op 17 november verscheen via Mighty Music. No Return timmert reeds sinds 1989 aan de weg. Hoewel er ook sprake is van een voorgeschiedenis onder de naam Evil Power medio 1984. Deze band sleept dus een jarenlange ervaring in de scene met zich mee. Maar gaat gelukkig dus nog niet op hun lauweren rusten. Op basis van hun nieuwste single The Crimson Rider hoorden we dan ook een band die niet zomaar een routineklus afwerkt. Ook op het podium ontpopt No Return zich tot een wervelende, goed geoliede machine die van begin tot einde als een platwals over de hoofden heen drijft. Dit merkten we nog toen we No Return zagen aantreden op het festival Black-Out Bash. We schreven daarover: " Vanaf het pril begin van de set, tot het bitter eind greep No Return ons letterlijk bij het nekvel, om niet meer los te laten. Buitengewoon indrukwekkend is de kruisbestuiving tussen de frontman, met muzikanten die de ene knaller na de andere uit hun instrumenten toveren. Waardoor we verweesd achterbleven." No Return brengt een schijf uit die het beste van Thrash en Death metal doet samensmelten tot een magisch en oorverdovend geheel.

Als een band je vanaf de eerste noot bij het nekvel grijpt, en niet meer loslaat tot het bittere en donkere einde? Dan kun je spreken van een klasse band en plaat, die niemand onberoerd laat. Inhale is een snoeiharde intro, die aan de ribben blijft kleven. Naast de verschroeiende riffs en drum salvo's is het vooral die rauwe en duivelse stem van frontman Mick Caesare die je telkens opnieuw koude rillingen bezorgt tot de bot. Zonder uiteraard afbreuk te doen aan de inbreng van gitaristen Alain Clément en Geoffroy Lebon die door middel van vlijmscherpe gitaar partijen de haren op onze armen doen rechtkomen. Of de verdovende baslijnen van bassist David Barbosa en drummer Joël Barbosa. Die eveneens een meerwaarde vormen binnen dat geheel.

The Will to stand up, the crimson Rider, Despise your heroes, to the dark side of the sun. Telkens opnieuw klieft No Return dieper en dieper in je hart. Elke riff en vocale inbreng, klinkt alsof je de strot wordt dichtgeknepen, tot elk beetje leven uit je vege lijf is gezogen. No Return brengt niets vernieuwend of zo, het is ooit al voorgedaan. Maar binnen Death en Thrash metal brengt de Franse band een album op de markt, dat kan gezien worden als een klassieker. Meer nog, een band als No Return moet niet onderdoen voor de grotere band op aarde merken we telkens opnieuw. Het niveau ligt zodanig hoog, dat je niet enkel koude rillingen over de rug voelt lopen. No Return stort je in ultieme duisternis, en laat geen beetje zonlicht doorheen de wolken schijnen tot je compleet murw geslagen jouw demonen strak in de ogen kijkt. Inderdaad, zoals we eerder aangaven, ooit wel voorgedaan. Maar op een zodanig hoog niveau, dat je als liefhebber van death en thrash metal, van begin tot einde gewoon overslag zult gaan.

No Return blijkt niet enkel live een band te zijn die binnen hun muziekstijl op technisch enorm hoogstaande wijze staan te soleren. Ook op schijf, krijgen we te maken met een band die totaal niet moet onderdoen voor de grote bands in hun genre. Dat komt uiteraard in grote mate door de jarenlange ervaring die elk van de bandleden kunnen voorleggen. Maar het staat de Helse spontaniteit niet in de weg, en dat is een enorm pluspunt. Meer nog. We horen een band die zelfs nog groeit na al die jaren. Het eindpunt van deze Helse tocht doorheen de meest duistere kant van onze ziel, is dus nog niet bereikt. We willen eveneens een pluim op de hoed steken van de tot de verbeelding sprekende hoes van deze schijf, een waar kunstwerk. Ook de inhoudt van The Curse Within is van zodanig hoogstaand niveau dat je gewoon van de ene adrenalinestoot in het andere kippenvelmoment terecht komt. Is onze eindconclusie.

1. Inhale
  2. The Will to Stand Up
  3. The Crimson Rider