Pamplemousse - Pamplemousse (A Tant Rêver Du Roi Records)

Erik Vandamme    15 november 2017

Pamplemousse is, zoals we lezen op hun facebook pagina: Een powertrio. Een soort noise-bluesgroep, ergens tussen Rl Burnside, Unsane en George Michael . De Franse band bracht recent zijn debuut uit. Het titelloze album bevat negen lekker catchy tot aanstekelijke songs, die vanaf begin tot einde aan de ribben blijven kleven. Bovendien vermengt Pamplemousse - wat een hilarische bandnaam trouwens - elementen van noise rock met een potje blues, tot post-hardcore maar ook garagerock. Op hen een label kleven is dus onmogelijk, en dat is alvast het eerste pluspunt aan band en plaat.

De vrij zware riffs weet Pamplemousse voortdurend te spekken met een portie aanstekelijkheid, waarop stil zitten onmogelijk is. Meteen vanaf de eerste song First krijgen we een adrenalinestoot te verwerken, die tot het einde zal aanhouden.  Luister maar naar gezapige kleppers als The End, Suffocation; Octopussy. En voel de adrenaline telkens door je aderen stromen.

Song na song blijft Pamplemousse hoogstaande riffs naar voorbrengen. Gerugsteund door een vocale aankleding, die je prompt kippenvel bezorgt. Bovendien. Ondanks de toch vrij donker aanvoelende ondertoon is dit eigenlijk een heel positieve, zonnige plaat geworden. Die ons met een brede glimlach achterlaat. Deze schijf bevat aanstekelijke parels waarop we van begin tot einde lekker zitten te headbangen. Ook al gaan elk van de songs daarbij telkens opnieuw diezelfde lijn lijken uit te gaan, het deert ons niet. Want inderdaad ook op I Hate this song, Hulk en afsluiter Pamplemousse blijft de band begane wegen verder bewandelen. Echter, net doordat deze muziek aan de ribben blijft kleven, vanaf begin tot einde. Geraak je in een soort trance, waaruit je gewoon niet meer wil ontsnappen.

Pamplemousse schippert op hun debuut voortdurend tussen toegankelijke rock songs, en een potje experimenteren. Net door het aanbieden van een weids pallet aan muziekstijlen, en het zich niet willen laten vastpinnen op één genre, kan de band daardoor een ruim publiek aan muziekliefhebbers aanspreken. Wij waren alvast onder de indruk van het gevarieerde aanbod. Dat de band doorheen deze schijf weet aan te bieden. We durven dan ook te wedden dat dit op menig podium zal zorgen voor een lekker garagerock tot noise rock feestje, van hoogstaand niveau. Want stilzitten hierop? Het is onmogelijk. Is dan ook onze eindconclusie.

Beluister het album van Pamplemousse ook via de bandcamp pagina van Pamplemousse

1. First
  2. Zoo Circus