Devastatiön – Drink With The Devil (Empire Records)

Erik Vandamme    12 november 2017

De Belgische thrash metal band Devastatiön timmert reeds sinds medio 2004 aan de weg, tot 2006 onder de naam Black Fuel. Een lange weg, waarbij ze vooral menig podium hebben plat gespeeld. Ondertussen bracht te band reeds twee albums op de markt Leather Jack Maniac (2011) en Pussy Juice Blues (2015). Waarmee ze binnen het thrash metal wereldje hoge ogen gooiden. Devastatiön brengt nu een gloednieuwe EP op de markt via Empire Records. Drink With The Devil laat een band horen die de agressie van Thrash Metal combineert met technisch hoogstaande riffs, die doorheen je vlees klieven als botte bijlen.

Er geen gras over laten groeien en direct je publiek bij de strot grijpen. Dat doen de heren bij Drink With the Devil, Defillement en het waanzinnig Reborn Through Fire. Eén voor één typische technisch thrash metal athems, die je niet alleen murw slaan. De band houdt de luisteraar bovendien een spiegel voor die er niet zo mooi uitziet, maar harde realiteit blijkt te zijn. Zonder meer blijft Devastatiön door razen alsof het einde van de wereld nabij is. Je kunt dan beter gewoon al de boel plat spelen, tot geen spaander geheel blijft. Moeten de heren hebben gedacht.

Raped By God en Society Will Die rijten de wonde nog wat meer open. Nee, een tochtje over rozenblaadjes en weidse landschappen is dit niet geworden. Devastatiön deelt mokerslagen uit die je van begin tot einde een adrenalinestoot bezorgen. En waarop stilstaan onmogelijk is. Prompt voel je de neiging opkomen stevig te headbangen, je in een lekkere moshpit te begeven en alles rondom jou plat te slaan. Als een losgeslagen bulldozer raast de band over je hoofd heen. Nu, dat is het soort Thrash metal waardoor we ooit liefhebber geworden zijn van dat genre.

Echter binnen die chaotische inbreng zit voldoende technische shizzle vernuft. Zo waren we onder de indruk van die torenhoge gitaar riffs die je kippenvel bezorgen tot koude rillingen toe. Drumsalvo's klinken niet gewoon als donderslagen. De drummer van dienst bedient zijn drumvellen alsof zijn leven ervan afhangt. Daarbovenop is er de vocale aankleding, die door merg en been gaat. Nee, iets nieuws onder de zon is dat uiteraard allemaal niet meer. Maar Devastatiön brengt wel het soort Thrash Metal waardoor je als liefhebber gewoon compleet overslag moet gaan.

Devastation vernoemt bands als Sodom, Kreator, Destruction, Demolition Hammer, Whiplash, Massacre, Agressor, Terrorizer, Morbid Angel als inspiratiebronnen via hun facebook pagina. Nu, deze band uit het Meetjesland moet totaal niet onderdoen voor voornoemde, integendeel zelfs. Drink with the Devil is een klasse EP, die de haren op onze armen doet recht komen van begin tot einde. Een pareltje van een lekker old school Thrash metal EP, dat we ieder beetje fan van het genre kunnen aanraden om direct in huis te halen! Is onze eindconclusie.

1. Drink With The Devil
  2. Defillement
  3. Reborn Through Fire