Sparzanza - Announcing the End (Despotz Records)

Erik Vandamme    12 november 2017

Via Despotz Records brengt Sparzanza hun nieuwste schijf Annoucing The End op de markt. De Zweedse band timmert reeds sinds 1996 aan de weg. Bracht verschillende albums uit, en heeft binnen het metal wereldje ondertussen ruimschoots zijn sporen verdiend. Liefhebbers van Alter Bridge, Black Label Society zullen zeker smullen van deze nieuwe schijf. We gaven het kleinood enkele stevige luisterbeurten en waren prompt onder de indruk van de lekker aanstekelijke songs, waarbij de vocale aankleding het meest in het oog spring. Zonder afbreuk te doen aan de instrumentale huzarenstukken, uiteraard

De vaak vrij rauwe vocalen bij songs als Annoucing the End, Damnation bezorgen ons telkens opnieuw de kippenvelmomenten die we nodig hadden om compleet over de streep te worden getrokken. Meer nog, ze zijn een meerwaarde binnen het aanstekelijke geheel. Het meezinggehalte is bij elk van de songs trouwens heel hoog, je voelt prompt de neiging opkomen de songs mee te brullen bij voorkeur met de vuist in de lucht. En headbangen maar!

Vindication’, ‘To the One’ en ‘We Are Forever’ zijn allen songs omgeven door pakkende riffs, die recht doorheen je metal hart boren. Puur technisch bekeken hoor je ook dat deze band op een Hemels hoog niveau staat te soleren. Gezien hun jaren dienst niet zo verwonderlijk. Maar gelukkig vervalt Sparzanza daardoor niet in het brengen van een routine klus. Integendeel. Je hoort nog steeds een vuurkracht en gedrevenheid terug in songs als The Trigger. Naast snoeiharde knallers is er ook plaats voor enkele heel knappe ballads als Breathe in the fire. Waaruit we alvast kunnen besluiten, dat Sparzanza zich niet vastpint op één muziekstijl. Ze leveren een gevarieerde plaat af, waarbij we de ene na de andere adrenalinestoot te verwerken krijgen.

We Kunnen dan ook besluiten:

Sparzanza levert met Announcing the End een knappe schijf af, die wellicht in verlengde ligt van wat ze ooit hebben voorgedaan. Maar de Zweedse band vervalt ondanks deze stelling gelukkig nooit in het brengen van een saaie routine klus, integendeel zelfs. Bovendien zitten er enorm veel variaties in deze plaat, waardoor de aandacht scherp wordt gehouden. Kortom. Sparzanza levert een solide plaat af, die elk beetje fan van voornoemde bands, zonder schroom in huis kan halen. Geen meesterwerk dat wellicht in de geschiedenisboeken zal komen als 'klassieker'. Maar een fijne schijf, die van begin tot einde aan de ribben blijft kleven. Niets meer en niets minder hadden wij nodig om over de streep te worden getrokken. Missie geslaagd!

1. Announcing the End
  2. Damnation
  3. Whatever Come May Be