Masters of Disguise - Alpha/Omega (Limb Music)

Erik Vandamme    4 november 2017

Masters of Disguise zijn een speed/heavy die ontstond in 2013. Ondanks het feit dat ze dus nog niet zo lang bestaan, brengen ze eigenlijk oeroude muziek naar voor. De Duitsers grijpen namelijk terug naar het oerdegelijke Speed tot Heavy Metal dat medio jaren '80 hoge ogen gooide. Met 'Alpha/Omega - uitgebracht via Limb Music - is de band aan zijn derde plaat toe.

We willen in de eerste plaats een lans breken voor de prachtige hoes. Een waar schilderij, dat je vol bewondering achterlaat. Ook puur muzikaal voelen we adrenalinestoten ontstaan vanaf die eerste song The Rise (And Fall) Of Kingdoms.  Een innerlijk gevoel, dat zal blijven aanhouden tot het einde van de schijf. Nee, vernieuwen daar doet Masters of Disguise niet aan. Maar het soort speed metal brengen, waardoor je headbangend door de kamer rolt, bij voorkeur tijdens het spelen van een potje luchtgitaar? Dat weer wel.

Sing of the Cross, Wichhammer, Knutson III:Nemesis (I Am the law) Het zijn allemaal songs die ergens een belletje doen rinkelen. Omdat ze je doen terugdenken aan de Speed tot Heavy metal Goden uit die wilde jaren. Doordat de band eigenlijk bitter weinig toevoegt aan dat gedoodverfde geluid, krijgen we toch een beetje een 'been there/done this' gevoel. Wij zijn namelijk eerder avontuurlijk aangelegd.

De liefhebbers van voornoemde muziekstijlen, zullen hier niet om malen. Masters of Disguise brengt een klasse plaat uit, geheel in die stijl. En komen er dan ook gemakkelijk mee weg. De band levert bovendien hoogstaande kwaliteit af. Gerugsteund door muzikanten die hemelse riffs en salvo's uit hun instrumenten toveren, kregen we telkens opnieuw kippenvel van de vocale huzarenstukken die naar voor werden gebracht. Best indrukwekkend.

In navolging van de heavy metal bands die ooit furore maakten in de jaren '80, slaat deze Duitse band heel bewust die begane wegen verder in. Als je prompt de neiging voelt lekker te gaan headbangen, tot de nekspieren beginnen pijn te doen bij het besluisteren van deze schijf? Dan lijkt me die missie van deze band geslaagd. Wij moeten eerlijk bekennen, ook wij konden bezwaarlijk stil blijven zitten op deze aanstekelijke speed metal, die van begin tot einde aan de ribben blijft kleven. Is dan ook onze eindconclusie.

1. The Rise (And Fall) Of Kingdoms
  2. Sacrifice
  3. Demons From The Past