Verslag: Intergalactic Lovers Release 'Exhale' - Ancienne Belgique (02/11/2017)

Erik Vandamme    4 november 2017

Enkele maanden geleden bracht Intergalactic Lovers een nieuwe schijf op de markt Exhale. Waarover we schreven: "Intergalactic Lovers bewijst met hun derde schijf vooral meer dan ooit volwassen te zijn geworden. Bovendien, zoals de platenhoes al doet vermoeden, presenteert Intergalactic Lovers een weids kleurenpallet van donker en licht, vreugde en verdriet, hoop en pijn. Net de combinatie van die vele uiteenlopende aspecten maakt van Exhale dan ook een heel bijzondere plaat die aan de ribben blijft kleven." De volledige recensie kunnen jullie hier nog eens nalezen. . Op donderdag 2 november kwam Intergalactic Lovers deze nieuwe schijf voorstellen in een compleet uitverkochte Ancienne Belgique. België houdt nog steeds van Intergalactic Lovers, zoveel is duidelijk. De liefde is trouwens wederkerig, merkten we al gauw op. Ons verslag van een gezellige avond:

Maar eerst was er nog een voorprogramma. Lee Anderson is de band rond singer-songwriter Leander Van Het Groenewoud. Lee Anderson dompelt Ancienne Belgique onder in een gezellig Folk sfeertje. De band beschikt over voldoende superlatieven, om gevoelige snaren te raken. Echter bleef het allemaal wat hangen binnen een soort gezapige middelmaat. Waardoor we niet compleet over de streep werden getrokken. Nochtans deed de charismatische frontman zijn uiterste best het publiek te bekoren, zowel door zijn stembereik als door het boven halen van grappige bindteksten. Leander beschikt inderdaad over een heel warmhartige stem, en uitstraling. Die harten kunnen doen breken. Hij laat zich bovendien omringen door klasse muzikanten, die een klankenbord tentoon spreiden, dat eveneens aanvoelt als een warm deken om je te beschermen tegen de donkere wintermaanden. Kortom. Lee Anderson bracht een fijn concert naar voor, dat ergens wel aan de ribben blijft kleven. Maar het 'iets meer' ontbrak om ons compleet te overdonderen. Jammer.

'Met Exhale heeft de band een album voortgebracht,

dat ons weer vol bewondering achterlaat.

Ook live blijft hun muziek

meer dan ooit tevoren

aan de ribben kleven'

Onder een sobere verlichting zette Intergalactic Lovers de set in met Let Go. Een heel fijne song uit de nieuwe plaat. Waar bovendien het bewijs wordt geleverd dat de band weer klaar is om de wereld aan hun voeten te krijgen. De band speelt niet alleen songs uit hun nieuwste schijf, maar grasduint ook doorheen het aanbod uit hun rijkelijke verleden. Shewolf klinkt nog steeds bruisend, en aanstekelijk. Echter, ook de nieuwe songs als River, Fears, Give it Up en No Shame moeten niet onderdoen voor het oudere werk van Intergalactic Lovers. Door een afwisseling te brengen tussen oud en nieuw, blijft de band de aandacht scherp houden. Die sobere verlichting wordt trouwens opgevangen door een stralende Lara, die vol enthousiasme op het podium staat, van begin tot pril einde van het concert. Niet alleen zweeft ze de gehele set over het podium, als een magisch mooie Hinde. Ze spreekt haar publiek en mede bandleden voortdurend aan. Al dan niet met een grappige kwinkslag en steeds met een brede glimlach. De jeugdige spontaniteit die Intergalactic Lovers tentoon spreidt, heeft ook zijn uitwerking op het publiek. Die al even laaiend enthousiast reageert.

Er zijn zo van die bands die vanaf de eerste luisterbeurt, dat eerste concert en die eerste kennismaking een speciale plaats innemen in je hart. Je blijft ze op de voet volgen, en ook als ze een toch vrij lange pauze inlassen, kijk je vol bewondering uit naar weer een nieuwe bladzijde die ze omdraaien. Intergalactic Lovers heeft bij mij altijd een gevoelige snaar geraakt, net omdat ze heel bijzondere muziek brengen, met oog voor detail en bovendien durven experimenteren en daardoor zichzelf opnieuw uitvinden. Bovendien beschikt de band over een frontvrouw die met haar uitstraling en al even bijzondere stem me als het ware weet te hypnotiseren. Ook in Ancienne Belgique slaagt Intergalactic Lovers erin die gevoelige snaar te raken en je met een gelukzalig gevoel vanbinnen de donkere nacht in te sturen. Zoals alleen Lara en haar jongens dat kunnen. Met Exhale heeft de band een album voortgebracht, dat ons weer vol bewondering achterlaat. Ook live blijft hun muziek meer dan ooit tervoren aan de ribben kleven. Is dan ook onze eindconclusie.

Setlist

• · Let Go
  • · Between the Lines