Matt Christensen - I know what the fight is (Morc records)

Erik Vandamme    12 november 2017

Voor bij wie de naam Matt Christensen geen belletje doet rinkelen. Dit is de frontman van de uit Chicago afkomstige band Zelienople. Deze band ontstond in 1998 uit de as van verschillende rock formaties. Zelienople brengt dromerige, atmosferische rock deuntjes. Met een psychedelische tongval. I Know what the fight is , uitgebracht via Morc Records, is dus de solo plaat van frontman en mede oprichter van deze band. Puur muzikaal bekeken, liggen de songs dan ook wat in verlengde van wat Zelienople pleegt te doen. Harten heel diep raken, op een al even gevoelige plaats.

Matt gooit zijn grootste wapen in de strijd, een warme stem die harten doet breken, en zielen doet bloeden. Come to me, They Love You, Picture of Love You Know, Devon and Sheridan . Het zijn één voor één songs die dezelfde gezapige weg opgaan. Matt Christensen profileert zich bovendien vals een crooner tot troubadour. Die speelt met de emoties van de luisteraar. Gerugsteund door muzikanten die een jazzy aanvoelende sfeer weten te creëren, voelen de songs aan als een warm deken tegen de koude nachten. Tot het gezellig samen zitten rond het haardvuur. Of beter nog. Op een zachte zomernacht, gezellig rond het kampvuur. Zoals u wilt. Matt Christensen breekt geen geluidsmuren af, echter langzaam maar zeker zal zijn stem je in diepe ontroering brengen.

Elk van de songs voelen heel zacht en teder aan en doen je wegdrijven ver van de harde realiteit. Je zou kunnen stellen, doordat alles diezelfde lijn opgaat, dat het na een tijdje wat saai begint over te komen. Maar net die bedwelmende stem van Matt brengt je onder hypnose waarna je gewillig in een diepe deugddoende trance beland. Fans van Zelienople zullen wellicht het concept van de band ook ontdekken op deze solo plaat. Enorm veel verschillen zijn er niet merken we op. Maar dat hoeft ook niet.

Net zoals de platenhoes al laat vermoeden, gaat er iets zachtmoedige en rustgevend uit van I know what to fight is zodat je deze schijf uiteindelijk van begin tot einde uitzit. Gerugsteund door een twinkelende piano klank, jazzy aanvoelende drum partijen en een zachte gitaar partij. Blijft die stem van Matt je doorheen de gehele schijf diep ontroeren. In een wereld waar alles draait om snel, hard en meedogenloos. Is deze I know what to Fight is van Matt Christensen dan ook een rustpunt om weer tot jezelf te komen. Koester deze schijf dan ook als een unieke parel. Die je compleet tot 'zen' zal brengen, door eenvoudige en zachtmoedige soundscapes naar voor te brengen. Die je hart en ziel enorm diep raken.

1. Come to me
  2. They Love You
  3. A Picture of Love You Know