Drum Drum Dance Dance – Panda (Thanks But No Thanks Records / Blue Ear Music)

Jens Deklerck    20 oktober 2017

In 2016 begonnen Dries, Sebastiaan en Michael in Antwerpen muziek te maken onder de naam Drum Drum Dance Dance. In deze hoedanigheid laten ze zich echter liever aanspreken als Panda P., Deer en Donkey Bong, inclusief bijhorende maskers. Qua productiviteit laat dit drietal er geen gras over groeien. Na een eerste EP in 2016 maakten ze deel uit van De Nieuwe Lichting 2017 van Studio Brussel en nu is dus het tijd voor een eerste langspeler. “Panda” wordt op 19 oktober uitgebracht via Thanks But No Thanks Records.

De panda op de cover wordt gevormd uit drie slechts strakke zwarte vlekken. Zo zet hij met een smekende blik de mensheid aan om dit schijfje te openen en zich te storten in de wereld volgens Drum Drum Dance Dance. In een relatief kort tijdsbestek en 9 songs wordt een resem niets aan de verbeelding overlatende lyrics op het gehoorkanaal losgelaten. Een nog brave greep uit het aanbod : “I’m so f*cking stoned” en “Join the fight club, beat your wife up”. Wie de muziek erbij hoort, weet dat Drum Drum Dance Dance in de wereld van sex, drugs en rock and roll moet gesitueerd worden.

Via strakke songs maken we kennis met de verschillende aspecten gelinkt aan deze wilde wereld, maar steeds met een ferme kwinkslag. De thematiek van sex komt bijvoorbeeld heel expliciet aan bod tijdens We Might Delight. Drugs en alcohol zijn niet ver weg bij songs als Holiday. Het leven van de vagebond/troubadour wordt belichaamd door A Far Place. En zo kan je elke song op “Panda” wel ergens in dit overkoepelde thema plaatsen.

Muzikaal spreekt Drum Drum Dance Dance de taal van de rock and roll. Elke song op het album is gebouwd op strakke, eigenzinnige en best wel catchy gitaarriffs die smeken om een live podium. Noise rock, grunge en post-punk zijn ook nooit ver weg. De lekkere baslijnen sturen de songs mee de juiste richting uit. Voor afwijkingen op deze cocktail moet je bij de speelse melodie van bijvoorbeeld Discotheque zijn.

Voor ik het besefte was dit plaatje alweer ten einde. Als je je amuseert, dan vliegt de tijd. Drum Drum Dance Dance heeft me overtuigd als zijnde sterke rock and roll met een hoek af. Het drietal kiest er resoluut voor om zijn luisteraars direct en met een salvo expliciete lyrics mee te sleuren in de wildste levensstijl op de planeet.

1. Holiday
2. Discotheque
3. Fight Club