Wagonman - Wagonman Met Blaastaal Again (Kinky Star Records)

Erik Vandamme    10 oktober 2017

Wij hebben het wel voor veelzijdige artiesten en kunstenaars. Of mensen die muziek 'leven', als het ware. Neem nu Wagonman, ofwel Luc Waegeman. Naast DJ, muzikant, labelmanager, is hij de oprichter en was hij ook programmator en coördinator van Kinky Star. Ter gelegenheid van de nieuwste release "Wagonman Met Blaastaal Again" hadden we een fijn gesprek met deze heel veelzijdige artiest. Dat interview kunnen jullie hier nog eens nalezen: . We namen die nieuwste schijf - een samenwerking met Bert Lezy (Blaastaal) - onder de loep, en stellen vast dat beide artiesten grenzen verleggen binnen het gegeven ''muziek tot pure kunst verheffen''.

In dat interview liet Luc ons weten dat het doorgaans gaat om improviseren. Vaak worden daarbij uiteenlopende samples gebruikt, aangegeven door Bert Lezy (Blaastaal). Het zorgt voor vaak vreemde geluiden en dito anekdotes. Al dan niet met een boodschap. Waar Kabouterleesplankje, Kut Peeters en Beste Burgemeester echt over gaan, dat maakt eigenlijk weinig uit. Het is de absurde ondertoon die belangrijk is. De tapes zijn doorgaans ook gebaseerd op live improvisatie sessies. En dat merk ook op deze schijf.

Beide heren laten hun fantasie telkens opnieuw de vrije loopt, het beste is daar niet teveel achter te zoeken. Ook niet teveel bij na te denken. Deze muziek bedwelmt je. Breng je in een trance en doet je wegzweven naar heel andere oorden maar zorgt even goed voor een wervelend dansfeestje. Dansbare muziek, met een onderliggende boodschap? Zo zou je Wagonman Met Blaastaal Again  kunnen noemen. De samples en stemmen die we terugvinden op deze schijf zijn al even absurd als de muzikale omlijsting, maar net dit maakt deze schijf zo interessant om de nodige kansen te geven.

Moest Wagonman Met Blaastaal Again een schilderij zijn, dan zou het een veelkleurig werk zijn. Waar georganiseerde chaos overheerst. We vergelijken deze plaat dan ook graag met het werk van een schilder als bijvoorbeeld Picasso. Een meester in absurde toestanden op doek. Muzikaal zouden we de vergelijking dan weer kunnen maken met een artiest als Frank Zappa. Die ook dat unieke talent bezat om al deze absurde elementen te vervormen, tot een magisch geheel. Wagonman met Blaastaal Again is dan ook een meesterwerk van twee artiesten die 'muziek tot kunst verheffen' hoog in het vaandel dragen, en hun fantasie de vrije loop laten. Met een grote zin voor improviseren, eveneens tot het oneindige.  Is onze eindconclusie.

1. Kabouterleesplankje 11:13
  2. Kut Peeters 6:09
  3. Beste Burgemeester 3:22