Highrider - Roll For Initiative (The Sign Records)

Erik Vandamme    13 oktober 2017

Scandinavisch metal staat reeds veel jaren garant voor hoogstaande kwaliteit. We denken daarom ook dat er toch iets in de lucht hangt in Zweden, Denemarken , Finland of Noorwegen dat ervoor zorgt dat Metalbands ontstaan die je telkens opnieuw murw slaan. Of dat nu is door brengen van thrash metal, doom, hard rock of Heavy Metal. Ontgoochelen doen ze ons zelden. Ook Highrider. Afkomstig uit Göteborg (Zweden) brengt ons een bonte mix van doom, punk, hardcore, heavy metal tot thrash metal. Reeds in 2016 gooide Highrider hoge ogen met hun EP Armageddon rock. Via The Sign Records kwam op 15 september hun debuut op de markt. Roll For Initiative. Een knaller van een schijf, die ons vanaf begin tot einde adrenalinestoten van jewelste bezorgt.

De band laat er dan ook geen gras over groeien. Vanaf Nihilist Lament worden we bij het nekvel gegrepen door de energieke aanpak, en laat Highrider je niet meer los tot de laatste song. Verschillende muziekstijlen door elkaar jagen, niet iedereen komt daarmee weg. Maar Highrider slaagt er wonderwel in zowel de thrash metal fan, de heavy metal liefhebber en zelfs fans van orgel/synthesizer bij metal , aan te spreken. Op zich is dat een heel sterke prestatie. En dat voor een debuut plaat!

Die inbreng van orgel/synthesizer zorgt zelfs voor een doom sfeertje. Luister maar naar de traag op gang komende intro bij Vagina al dente. Je voelt gegarandeerd koude rillingen over de rug lopen, aangesterkt door die duivelse vocalen die je een krop in de keel bezorgen. Maar eveneens drijven de drum salvo's tot knetterende gitaar riffs het tempo zodanig op dat je prompt in een andere muziekstijl bent terecht gekomen.

Highrider een label opkleven, is deze Zweedse band dan ook tekort doen. Met dit debuut laat de band vooral horen dat ze van enorm vele markten thuis zijn. Waar dit gaat eindigen? Dat weten we niet. Maar met Roll For Initiative heeft Highrider een - als het ware - complete metalplaat uitgebracht. Luister maar naar complexe songs als Emotional Wherewolf, roll Dee Twenty en afsluiter The Rope and the blade. Waaruit blijkt dat we hier met een band te maken hebben die wel in hun kaarten laat kijken, maar eveneens de luisteraar met veel vraagtekens achterlaat.

Nu, wij houden eerlijk gezegd eerder van bands waarop je dus geen label kan kleven. Bands die durven buiten de lijntjes te kleuren en daardoor grenzen verleggen binnen het globale metal gebeuren. Higrider mogen we nu al onder deze categorie onderbrengen. Dit is zo een debuut van heel zelden hoge kwaliteit. Van deze band mogen we nog veel moois verwachten in de toekomst. Daar zijn we nu al zeker van. Roll For Initiative bulkt gewoon van diversiteiten, waardoor we van begin tot einde met verstomming worden geslagen. Pure klasse wat de Zweedse band naar voor brengt.

1. Nihilist Lament
  2. A Burial Scene
  3. Batteries