Kings Will Fall - Thrash Force.One (Metalmessage Global PR)

Erik Vandamme    6 oktober 2017

De Italiaanse Thrash metal act Kings Will Fall werd opgericht in 2013. De band haalt zijn invloeden bij gerenommeerde acts binnen het Thrash metal gebeuren als: Sodom, Slayer, Kreator, Exodus en dergelijke meer. Na het uitbrengen van een EP in 2015, werd het hoog tijd om door middel van een full album de wereld te gaan veroveren. Hen het label 'thrash metal' opkleven, is Kings Will Fall tekort doen. We horen ook invloeden uit Death Metal tot pure heavy metal terug in vele songs. In elk geval krijg je niet het gevoel dat dit een jonge band is die staat te spelen, het lijkt wel op een ervaren act binnen de scene die al circa twintig jaar aan de weg aan het timmeren is. En dat kan gezien worden als een compliment.

Nee, echt vernieuwend is het allemaal niet. Maar liefhebbers van 'good old school' thrash met een knipoog naar Death en Heavy metal zullen van deze plaat genieten met volle teugen. In Dead & Mud & Misery is een knaller van een openingsong, die je alvast een stevige adrenalinestoot zal bezorgen. Gevolgd door een wervelstorm van knetterende songs als Toxic War, Shots For Glory - waar we plots een streepje Iron Maiden menen te herkennen- Burn All Fuel . Stellen we vast dat Kings Will Fall telkens op energieke en heel strakke wijze hun ding staan te doen. Riffs die aan de ribben kleven, knallende drumsalvo's en een huiveringwekkende stem, die je de stuipen op het lijf jaagt. Meer hadden we niet nodig om al vanaf die eerste luisterbeurt over de streep te worden getrokken.

Kings Will Fall drijft het tempo telkens opnieuw op naar ongekende hoogte, en blijkt een technisch enorm hoogstaand partij thrash metal te brengen. Waarbij ze totaal niet moeten onderdoen voor hun grote voorbeelden. Dit is dan ook een debuut dat ons compleet murw slaat van begin tot pril einde. Er is geen speld tussen te krijgen. Song na song krijgen we diezelfde adrenalinestoot te verwerken, en kunnen we totaal niet geloven dat dit een heel jonge act is. Bovendien brengt de band een heel mooie ode aan Motorhead. Met een Thrash metal versie van We Are Motörhead. Een versie waarop Lemmy zelf enorm trots zou zijn geweest.

Elk van de bandleden lijken elkaar dan ook blindelings te vinden op deze plaat. De indrukwekkende, hartverscheurende riffs van Rene thaler en bassist Daniel Vanzo vloeien perfect samen met de loeiende harde drumsalvo's van Lukas Gross. Aangevuld door die hartverscheurende stem van Fabian Jung, als ultieme kers op de thrash metal taart.

Kings Will Fall brengt een verrassend sterk debuut uit. Thrash Force. One is een thrash metal plaat die elk beetje fan van het genre gewoon in huis zou moeten halen. Niet omdat de band iets vernieuwend brengt, maar omdat ze het soort thrash metal brengen dat we niet elke dag tegen komen. Omarm deze unieke parel van een plaat. Want van deze band gaan we in de toekomst nog horen. Dit is een debuut plaat van uiterst hoog niveau, dat we doorgaans eerder tegen komen bij bands met twintig of meer jaren ervaring. Is onze eindconclusie.

1. In Dead & Mud & Misery
  2. Toxic War
  3. Shots For Glory