Grande Royale – Breaking News (The Sign Records)

Erik Vandamme    3 oktober 2017

De Zweedse formatie Grand Royale brengt een mix van Heavy Metal uit de jaren '70 met - volgens hun biografie - Scandinavische Rock muziek uit de jaren '90. De band bracht eerder twee knappe albums uit. Cygne Noir (2014) en No Fuss – A Piece By Resolute Men (2015). Hun derde schijf Breaking News kwam eerder dit jaar op de markt via The Sign Records. We stellen vast dat Grand Royale een lekker aanstekelijk brokje vlees weet voor te schotelen dat aan de ribben blijft kleven. Vernieuwend is het allemaal niet, maar het doet wel deugd.

De vrij toegankelijke (Southern) Rock die Grande Royale naar voor brengt doet je prompt headbangen en telkens opnieuw overgaan tot een potje luchtgitaar spelen. En daar is nooit iets mis mee. Toch? Know it All, Brake Light, Devil's Place... Het gaat telkens een beetje diezelfde lijn uit, wat we zouden kunnen zien als een minpunt op deze plaat. Echter, eens je terecht bent gekomen op de wildwaterbaan die de band je aanbiedt, voel je een gelukzaligheid over jou neerdalen waardoor dat euvel prompt in de vuilnisbak belandt.

Breaking News is dus vooral een aantrekkelijke plaat geworden, die elke beetje liefhebber van die typische Southern Rock stijl over de streep zou moeten trekken. De band neemt, ondanks enkele experimentele uitspattingen links en rechts, niet teveel risico's en blijft mooi binnen de lijntjes kleuren. De luisteraar die houdt van eerder vernoemde muziekstijl zal stevig uit de bol gaan op knallers als Live with you en Daily Illustration. Deze plaat bezorgt je dan ook gegarandeerd de ene na de andere adrenalinestoot. De band legt de lat bovendien ook op technisch vlak enorm hoog. Elke meesterlijk riff klieft als een vlijmscherp mes doorheen het bot. Vooral de gitaar speelt dus een hoofdrol op deze plaat, zonder afbreuk te doen aan de wonderbaarlijke vocalen en drumpartijen, die eveneens van enorm hoogstaand niveau blijken te zijn.

Een brok energie die telkens opnieuw als vuurpijlen op de luisteraar wordt afgevuurd. Dat is de rode draad doorheen het geheel. Breaking News is zo een schijf die je verdooft en uiteindelijk compleet murw slaat. Alleen hoef je het niet te ver te gaan zoeken bij een band als Grande Royale. De band schotelt ons eenvoudige, fijne Southern Rock voor van het soort dat gegarandeerd aan de ribben blijft kleven, zonder daarbij te ingewikkelde structuren boven te halen. Als deze Zweden een grens verleggen, dan is het dus vooral binnen dit ene gegeven: schitteren in eenvoud.

1. Know It All
  2. Brake Light
  3. Devil’s Place