Roda Lits - Roda Lits EP (Belly button Records )

Erik Vandamme    6 oktober 2017

Elke keer als we iets voorgeschoteld krijgen van het Antwerpse Label Belly Button Records. Blijken dat telkens opnieuw heel aanstekelijke schijfjes te zijn, van bands die ons compleet omver blazen. Meestal in de richting van experimenteren, buiten de lijntjes durven kleuren. En daarmee toch een heel ruim publiek kunnen aanspreken. We vragen ons af of het label daar soms een glazen bol heeft waarmee ze in de toekomst kunnen kijken. Neem nu de formatie Roda Lits. De band ontstond in 2015. En brengt Groovy klinkende lo-fi met garagerock elementen. Echter, daar houdt het niet mee op. Eerder deze maand kwam een EP op de markt Roda Lits EP. De band levert hiermee een visitekaartje af dat kan tellen.

Easy zit boordevol catchy refreinen, lekker loos gaande riffs en percussie en een stem die ergens zelfs een beetje doet denken aan typische jaren '60 muziek. In de richting van wat bijvoorbeeld The Beatles deden. En daar kan nooits iets mis mee zijn, toch?  Het is echter niet zo dat de band zomaar teruggrijpt naar een verleden. Nee, deze band staat eigenlijk met beide voeten in de toekomst. Met deze eerst groovy klinkende song verlegt Roda Lits grenzen binnen garagerock tot lo-fi.

(It's Not) Easy ja, het tegenovergestelde van 'gemakkelijk'. Gaat de iets meer zwevende kant op. Zowel vocaal als instrumentaal, maar ook nu horen we die geest van typische eerder vernoemde ingrediënten van de jaren '60 opduiken binnen de sound. Of toch in die richting. Ook nu weer blijkt de band zich echter te weigeren vastpinnen op één muziekstijl. Wat we alleen maar kunnen zien als een meerwaarde binnen het geheel.

Alright en Roda laten een meer experimenteel geluid horen  Vooral bij het minder toegankelijke Alright horen we zelfs noise rock elementen tevoorschijn komen, waarbij niet alleen de trommelvliezen worden aangevallen. De song heeft ook een eerder bedwelmende invloed op je hersenspan. Dat laatste keert ook terug op Roda.

Waaruit we dan ook kunnen besluiten:

Roda Lits profileren zich op hun vi.be pagina als: zware garage, proto-any en alles leuk, fuzzed rock-roll band. En laat dit nu net DE rode draad zijn doorheen deze lekker groovy, aanstekelijke tot catchy klinkende EP. Die een band laat horen, die vooral grenzen durft verleggen binnen dat aanbod. Maar net door de aanstekelijke aanpak, ook een heel ruim publiek van alternatieve muziekliefhebbers over de streep zou moeten trekken. Elk van de songs ademen een verleden uit, met beide voeten in de toekomst. Nee, Roda Lits is geen band die zich in een hokje laat duwen. Dat bewijzen ze bovendien uitvoerig op deze EP. Eerder tasten ze de grenzen van hun mogelijkheden af, binnen uiteenlopende muziekstijlen. En die grenzen lijken op het eerste - tot ook derde en vierde gehoor - oneindig te zijn. We voorspellen Roda Lits dan ook een gouden toekomst binnen dat typische fuzz rock tot groovy lo-fi gebeuren, tot ver daarbuiten. Is onze eindconclusie.

1. Easy 02:24
  2. (It's Not) Easy 02:48
  3. Alright 02:54