Editors For Life - 18/09/2017 - Ancienne Belgique

Timo Claes    19 september 2017

Naar aanloop van Music for Life 2017 wist Studio Brussel alweer een grote headliner te strikken om aan te treden in de Ancienne Belgique. Na Muse for life en Bastille for life was het nu de beurt aan Editors for Life. De opbrengst van deze avond gaat integraal naar het zelfgekozen goede doel van Editors, Oxfam. Buiten in de rij terwijl we aan het wachten waren was het niet al te warm. De reporters van StuBru waren op zoek naar die hard fans voor een klein interview te doen. We hoopten alvast dat deze avond ons snel de koude zou doen vergeten. Na twee weken lang “Editors” te sms’en naar het nummer 4342 waren alle tickets uitgedeeld.

Alleen maar lachende gezichten bij wie een duo ticket gewonnen had. Eenmaal binnen in de ontvangstzaal zien we aan de linkerkant een kleine stand van Oxfam staan waar wie dat wenst een potje kan tafelvoetballen. Een beetje verder staat de dj-booth van StuBru waarmee ze live radio maken van in de AB. We zien hier en daar de alom bekende vlam die het symbool is van music for life. Er staat tevens ook een lichtgevende op het podium geblaseerd. Dit concert werd trouwens uitgezonden op de radio en op de site van StuBru.

De band die deze Editors for life op gang mag trappen is de Antwerpse band Newmoon. Deze vijf gasten zijn hier op vraag van Editors zelf en het is duidelijk te zien dat ze het zelf amper kunnen geloven. Het eerste nummer start in een donkere zaal en af en toe een felblauw licht erbij. Deze jongens brengen alternatieve rockmuziek. Met momenten is de muziek wel erg hard en sommige mensen in de zaal verschieten even als ze dit voor de eerste keer horen. Ze hadden misschien iets zachtere muziek verwacht. Maar een support band is er om het publiek op te warmen en niet om de mensen te laten indommelen.

Dit lukt hen ook want na twee nummers is er toch wel al beweging te zien in de zaal. De muziek die ze brengen is eerder melancholisch. De liedjes zijn opgebouwd uit rustige zanglijnen gecombineerd met iets hardere riffs. Dit wekt toch wel een gevoel op waarbij we niet anders kunnen dan mee te bewegen. Ze leven zich heel hard in en dat is mooi om te zien. Ze durven te bewegen op het podium en laten zo zien dat ze er staan. Van plankenkoorts is er hier geen sprake. Vooral de frontman zweeft met momenten over het podium.

(© Studio Brussel - Joris "Jokko" Bulckens)

Daarna is het de beurt aan Editors. De band waarvoor er tienduizenden sms’en gestuurd zijn om er hier bij te zijn. Het is toch wel een uniek moment om een band die festivals afsluit en in zalen van meer dan tienduizend man speelt hier te zien in onze eigenste AB. Dit is toch wel de grootste verdienste van StuBru om alweer een band van wereldformaat hier neer te zetten. Vorige maand nog op het hoofdpodium van Pukkelpop, nu voor het goede doel in hartje Brussel. Het podium is ingekleed met vijf grote ventilators en daarachter hangt een backdrop waar we het dak zien van een grote hal. Een industriële setting toch wel. Beginnen doen ze met de intro “Cold”, een nummer waarbij we een piano horen spelen die steeds maar versnelt. Dit is tevens nieuw werk. De lichten zijn hier prachtig op afgesteld. De ventilatoren beginnen te draaien en zorgt voor een mooi effect met de lichten die op de achtergrond geplaatst werden. Als zanger Tom Smith op het podium verschijnt, gaat iedereen juichen. Het eerste echte nummer is: “Sugar”. Een nummer waarbij Tom zijn kenmerkende gekke danspassen al meteen bovenhaalt. We kunnen ons ook niet inhouden om toch maar mee te bewegen. De toon voor deze avond is meteen gezet.

Daarna is het de beurt aan oudere nummers. “TheRacingRats”, “Blood” en “AllSparks” worden danig meegezongen door de echt fans. Als we even rondkijken in de zaal is het publiek van alle leeftijden. Maar de echte ster van de avond is toch wel een jongetje van een jaar of zes die de show steelt. Hij mag op zijn papa zijn schouders zitten gedurende het optreden en speelt duchtig mee op zijn air-drum. Bassist Russel Leetch heeft dit al snel in de gaten en hij lacht zich een breuk en steekt zijn duim op naar het jongetje. Het is al een tijdje bekend dat Editors bezig zijn met een nieuw album in elkaar te steken en ze brengen dan ook enkele nieuwe nummers. Het volgende nummer heet “Hallelujah” en nee het is geen cover van Leonard Cohen maar volledig nieuw werk. Een nummer waar we meteen de naam Editors op kunnen plakken. Middenin is er een rustig stukje waar er een klap momentje in zit. De AB is duidelijk wakker want iedereen klapt mooi mee in de maat.

Het valt ons op dat ze in een sneltrein door hun set razen. Af en toe een dankjewel kan er vanaf maar daar blijft het voorlopig ook bij. Niet dat we dit erg vinden. Zo blijft de vibe zeker hangen en blijft iedereen in extase. We moeten er ook zeker bij vertellen dat Tom zijn stem subliem blijft. Er valt ons geen valse noot te bespeuren. De volledige show is strak en alles zit tot in de puntjes perfect. Op één klein incidentje dan waar de bassist problemen had met zijn kabel. Maar zoiets kan natuurlijk altijd gebeuren. Dit doet niet af aan de kwaliteit die Editors brengt en brengt zelfs enige charme mee met de band. Ze wisselen de set mooi af met oude en nieuwe nummers. En we kunnen concluderen dat we uitkijken naar die nieuwe plaat! Na het nieuwe nummer “ThePulse” gaan we in één rechte lijn door naar het einde van de set. Hitjes als “OceanofNight”, “A Ton Of Love” en “MarchingOrders worden met luid applaus onthaald en worden luidkeels meegezongen. Tom gaat volledig uit zijn dak en zweeft als het ware over het podium. Het zou ons niet verbazen als hij deze avond een marathon zou gelopen hebben op het podium. Helaas gaat het ook even mis en glijdt hij uit tijden “MarchingOrders”. We zien hem naar zijn arm grijpen. Maar hij staat weer recht.

Na “MarchingOrders” vertrekken ze één voor één richting de coulissen. Ze blijven lang weg voor de encore. Zou er dan toch iets mis zijn met zijn arm? Na ene tiental minuten komt de band terug onstage met een mededeling die ons helaas met verstomming doet slaan: “We’re gonna play one more cause I’m not feeling to well”. Oei dus toch een blessure. Afsluiten doen ze natuurlijk met Papillon. De AB gaat nog één keer volledig uit zijn dak.

Na afloop komt Eva De Roo op het podium met de Cheque waar het ingezamelde bedrag op staat voor Oxfam. Niet minder dan €124.309! Een fantastisch bedrag die Oxfam zeker een stap verder zal helpen. achteraf horen we geruchten dat Tom wel degelijk een breuk zou opgelopen hebben in zijn elleboog of schouder. Maar enkele uren na het optreden lezen we op Twitter dat hij enkel een pijnlijke arm zou hebben. Er is echter voorlopig nog geen officiële statement van de band zelf.

Studio Brussel heeft het maar weer eens klaargespeeld om een wereldband te strikken voor het goede doel. Er werd een fantastisch mooi bedrag opgehaald en iedereen die er bij was kan met mooie herinneringen van dit unieke event huiswaarts vertrekken. Hopelijk komt alles in orde met Tom zijn arm. We kijken al uit naar nieuw werk van Editors en dat we ze snel weer mogen verwelkomen op een podium in ons Belgenland.

Setlist

1. Cold
  2. Sugar