Verslag: Siege /Mindwar/Travølta/Waste Culture - 13/09/2017 - T-Klub (Lokeren)

Erik Vandamme    15 september 2017

Midden in een werk/school week een concert organiseren waar bands optreden die in de 'underground' van hun genre hoog aangeschreven staan. Het werkt, maar het is ook een zeker risico. Naar het einde van de avond toe was er toch wat volk komen opdagen voor Siege, pioniers van het Grindcore en aanverwante genre. Ook Mindwar, die duidelijk een thuismatch speelden, konden op heel wat bijval rekenen. Echter in een weekend, zou de T-Klub zeker en vast zijn vol gelopen voor zo een affiche. We maakten ons op voor een loeiende harde avond grindcore, hardcore en aanverwante, en genoten net als de aanwezigen met volle teugen. Ons verslag.

Waste Culture, afkomstig uit Lokeren, speelde nog voor een tiental bezoekers. Of net iets meer. Binnen hun muziek hoor je duidelijk invloeden van Converge. De band speelde een kort, bondige maar krachtige set. We waren door omstandigheden echter net op tijd om de laatste song te zien en horen van deze band. Maar wat we hoorden klonk alvast enorm heel veelbelovend. Een band om in het oog te houden dus, deze Waste Culture.

TRAVØLTA: Kort, bondig , chaotisch en met een onderliggende boodschap

FASTCORE // POWERVIOLENCE // D-BEAT // CRUST Lezen we in de biografie op de facebook pagina van TRAVØLTA. Dat laatste mag ook letterlijk genomen worden. De songs die deze heren uit Heultje, nabij Antwerpen, brengt hebben een duurtijd van circa dertig seconden tot iets meer dan één minuut. - Ja, U leest het goed - Aan dat razendsnelle tempo worden de songs dan ook letterlijk door de strot van de aanwezigen geramd. TRAVØLTA verkondigt echter ook een boodschap tegen racisme, seksisme en andere discriminatie. Tussen elk van de songs krijgen we dan ook een korte preek, waardoor ons prompt een spiegel wordt voor gehouden. Waarna de band als een razende, oorverdovende orkaan alles om zich heen verplettert.

De sympathieke frontman, die eerder op de avond aan de merchandiser met een brede glimlach Cd's en T-shirts stond te verkopen. Gaat de fans letterlijk opzoeken, en schreeuwt zijn frustraties en woede uit recht in je gezicht. Dat is het soort Crust/Grindcore waarvoor we met plezier uit onze luie zetel komen. Mokerslag na mokerslag deelt TRAVØLTA uit. Tot geen spaander geheel blijft van de zaal. Kort, bondig en ons verweesd achter laten. Schreven we in ons notitieboekje. Dat was na deze wervelstorm die TRAVØLTA aanbood, zeker het geval.

Mindwar: Een gewonnen thuismatch, Old School Hardcore van eenzaam hoog niveau

We schreven het al. Mindwar, afkomstig uit Lokeren, speelden letterlijk een thuismatch. Er was heel wat volk komen opdagen om deze energieke hardcore band aan het werk te zien. De band is pas ontstaan in 2015, maar het lijkt wel alsof elk van de bandleden reeds circa twintig jaar ervaring hebben binnen de scene. Althans, de muzikanten bespelen hun instrumenten op een technische enorm hoog niveau. De vocale aankleding klinkt als een donderslag bij heldere hemel, we worden daardoor telkens opnieuw compleet murw geslagen. Mindwar brengt pure hardcore, van de meest zuivere diamant. Niet alleen met enorm veel melodie - zo waren we onder de indruk van enkele heel stevige gitaar solo's - bovendien spat de spontaniteit en spelplezier van het scherm.

Het zorgt voor enkele moshpits, en een heel enthousiast reagerend publiek. Binnen de Hardcor Scene is Mindwar dan ook een meerwaarde binnen het geheel, en een te ontdekken band. Old school, met het hart op de juist plaats, en bovendien snoeihard tot energiek. Check ze zeker uit als ze uw deur passeren. Het dak gaat er gegarandeerd afgaan.

Op 21 oktober staat Mindwar op Brakfest. Samen met Trapped under ice, King Nine, Burtality Will Prevail, Venom Prison , Guilt Trip en HEADSHOT - Brakfest (Lokeren) - Een extra reden om dat evenement , als hardcore en aanverwante liefhebbers, aan uw agenda toe te voegen.

SIEGE: Levende legendes binnen Grindcore/Crustcore razen als een wervelwind over de hoofden heen.

Voor de geschiedenis van Hardcore/grindcore pioniers SIEGE moeten we terug gaan naar de jaren '80. Hoewel de band tijdens hun bestaan niet echt hoge ogen gooide, bleek er naderhand wel een soort cultstatus te ontstaan rond SIEGE. Zo had de band een grote invloed op de grindcore en crustcore medio jaren '80. In een interview, medio 1991 gaf Napalm Death bassist shane Emubry aan dat de demo Siege uit 1984 als de belangrijkste invloed kan beschouwd worden om de grindcore stijl van Napalm Death te introduceren. Via hun debuut Scum uit 1987. Met de opkomst van het powerviolencesubgenre medio/eind jaren negentig , werd weer erg teruggegrepen op de extreme snelle hardcore punk sound van Siege. Ook voor dit subgenre kan Siege als belangrijke inspirator worden beschouwd. Zonder meer stonden in T-klub dus levende legendes binnen dat grindcore/crustcor en aanverwante gebeuren, op het podium. De band kon op heel wat bijval rekenen, de zaal stond prompt toch redelijk goed gevuld.

Het meest opvallend. Ondanks de immense status dat een band als SIEGE meesleurt, was van enige routineklus geen sprake. De band etaleert uiteraard enorm veel ervaring, en dat spelen ze voldoende uit. Door het brengen van snoeiharde solo's die door merg en been gaan en een set die je kunt vergelijken met een wervelstorm die over je hoof heen raast. Frontman Mark Fields blijkt niet alleen heel goed bij stem te zijn, hij raast van de ene kant naar de andere kant van het podium en zoekt het publiek letterlijk op.

SIEGE combineert de hoge dosis ervaring, dus vooral met een spontaniteit als jonge wolven in het vak. Vanaf begin tot bitter einde werd de lat heel hoog gelegd. Tot niet alleen het dak er compleet afging, maar iedereen totaal verweest achter bleef. De set duurde amper drie kwartier, maar dat was ruimschoots voldoende om ons, en iedereen daar aanwezig over de streep te trekken. En met een brede glimlach huiswaarts te doen keren. Na dit wervelende grindcore/crustcore feest van enorm hoogstaand niveau.