Mesmur - S (Solitude Productions)

Erik Vandamme    12 september 2017

Mesmur is een Funeral Doom band die is samengesteld uit bandleden komende uit Australië tot Amerika. Uit zowat de hele wereld dus. Wat Mesmur een internationaal project maakt. Over hun titelloos debuut, medio 2015, schreven wij: Elk van de songs op Mesmur is van een heel hoog niveau en doet de luisteraar wegzinken in een depressieve, donkere roes, waaruit je niet wakker wil worden. Circa 52 minuten worden we onder gedompeld en meegezogen tot de diepste dallen van onze ziel. Zonder meer is dit een debuut dat niet alleen je hart diep raakt. Ook is het van technisch heel hoogstaande kwaliteit, en een must have plaat voor de liefhebbers van funeral doom tot pure doom metal. Op 15 september komt eindelijk een gloednieuwe schijf op de markt. S. Of er iets veranderd is aan het gedoodverfde concept? Niet zoveel, maar daar zijn we totaal niet treurig om.

Elk van de songs heeft een duurtijd van circa 15 minuten. Om de aandacht dan scherp te houden, dan moet je wel heel sterk in je schoenen staan. Mesmur slaagt er echter in je telkens opnieuw onder te dompelen in een diep bad, van walmen van intensieve duisternis. Een song als Singularity is een vijftien minuten lange trip, doorheen de donkerste gedachten van je ziel. Mesmur hypnotiseert de luisteraar als het ware, door klanken naar voor te brengen die je gegarandeerd koude rillingen bezorgen tot de bot.  Binnen die eerste song zitten zoveel tempowisselingen, en een subtiele vocale inbreng als kers op de taart, waardoor je gewoon gewillig u laat meevoeren over die duistere paden. Exile is wederom zo een intensieve song, die aanvoelt alsof je strot wordt dichtgeknepen. De haren op onze armen komen prompt recht te staan. Ook bij de daarop volgende meesterwerken Distension, S = k ln Ω blijft dat intensieve gevoel vanbinnen, stevig overeind staan.

S durven we zonder meer omschrijven als grensverleggende Funeral Doom, van de meest pure soort. Mesmur zorgt er met langgerekte, vaak instrumentale, songs de aandacht van begin tot einde scherp te houden. Door ons een trip aan te bieden die ons een krop in de keel bezorgt en de haren op onze armen doen recht komen, telkens opnieuw. Waarna de verschroeiende, subtiele vocalen, je uiteindelijk die ultieme doodsteek geven. Met het angstzweet op de lippen, rillende van innerlijk genot, doen we die trip nog eens over. Tot we totaal verweest en buiten adem onze demonen strak in de ogen durven kijken.

Over het debuut schreven we ook: Als er muziek zou moeten gedraaid worden op onze begrafenis, mag dat gerust muziek van Mesmur zijn. En dat is een compliment. Een stelling die we trouwens ook kunnen doortrekken naar de nieuwste schijf S. Mesmur brengt een aangrijpende, grensverleggende Funeral doom plaat naar voor, die recht doorheen je hart boort. Zonder meer is S één ontontgonnen parel binnen dat genre, van uiterst uitzonderlijk hoog niveau. Om te koesteren. We halen er even de bewoordingen bij, die we te lezen krijgen op de bandcamp pagina van de nieuwe schijf: '' The followup to Mesmur's crushing eponymous debut, "S" is an apocalyptic funeral doom exploration of the madness of the cosmos. Combining plodding and malicious riffs with icy abyssal atmospheres, "S" creates a disturbing yet often beautiful representation of the chaotic void that is our universe.'' - https://mesmur.bandcamp.com/album/s Daar hebben we niets aan toe te voegen. Gewoon kopen die handel. En genieten van de walmen van pure intensieve duisternis, is ons advies.

1. 1. Singularity
  2. 2. Exile
  3. 3. Distension