Charlie bit My Finger - Third Time's A Farm (Bearded Punk Records / Thousand Islands Records).

Erik Vandamme    12 september 2017

Charlie Bit My Finger is een poppunk band die is ontstaan medio 2011. Ondertussen heeft de band, vooral door veel optreden in clubs, jeugdhuizen en ook kleinere festival, wat voet aan de grond gekregen binnen het bonte punkrock wereldje in ons land. Zijnde de 'underground' beweging daarvan. In 2014 werd werk gemaakt voor het uitbrengen van een eerste plaat. Circa twee jaar later is het dan eindelijk het geval. Trapped Inside. kwam medio 2016 op de markt. Wij schreven daarover: Charlie Bit My Finger brengt dus vooral een verrassende plaat uit. We hadden ons verwacht aan een potje pretpunk en chaotische toestanden. Maar krijgen hier een product voorgeschoteld dat ons als luisteraar doet nadenken over wantoestanden in de maatschappij en daar iets aan te doen. Punkrock met een boodschap? Waar hebben we dat nog gehoord. Pure klasse CD. Op 16 september brengt Charlie Bit My Finger - ook afgekort tot CBMF - een gloednieuwe plaat uit. Wij namen Third Time's A Farm onder loep en stellen vast dat Humor en bittere ernst perfect met elkaar worden verbonden gespreid over deze knappe punkrock schijf.

Leap of Faith geeft reeds de toon aan. Meteen je publiek bij het nekvel grijpen, hen desnoods een spiegel voorhouden. En daarbovenop een sausje zelfrelativering gieten. Het is de rode draad doorheen het geheel. Op deze song, maar dus ook op de volledige schijf zo zal later blijken. Ook op de daarop volgende songs als Part of the Plan, Act like You Care, Coming Home blijft Charlie Bit My Finger op diezelfde elan doorgaan.Dit is melodieuze punkrock van eenzaam hoog niveau. Puur instrumentaal bekeken alleen al. Luister maar naar songs als The Girl Next Door, Cow a Bunga. De riffs doorklieven ons hart, er ontstaat telkens opnieuw een adrenalinestoot waardoor we de neiging krijgen stevig keet te gaan schoppen, of heilige huisjes omver te duwen. Bovendien is er die vocale aankleding. De stem van Diede Van Muylder bezorgt ons koude rillingen tot een krop in de keel. Echter is het vooral de kruisbestuiving tussen de verschillende instrumentale en vocale elementen dat ons telkens over de streep trekt.

Naast songs die als een wervelwind over ons hoofd heen razen. Zijn er ook kippenvelmomenten, met zelfs een intieme tot intensieve tongval. Luister maar naar de verdovende intro op Strong. Een song waarbij je een traan wegpinkt. Hartverscheurende schoonheid, binnen een golf van snoeiharde punkrock, krijgen we hier voorgeschoteld. Wat ons tot het volgende pluspunt op deze schijf brengt. Meer dan ooit brengt Charlie Bit My Finger een gevarieerde punkrock plaat uit. Waarbij alle intense aspecten van deze muziekstijl naar voor worden gebracht. Dit zijn twaalf songs van de meest pure soort. Eén voor één blijven die dan ook aan onze ribben kleven, laten ons telkens verweesd achter. Twaalf songs bovendien met een boodschap, omgeven door een hoge dosis humor.

Dit is het soort punkrock dat we in ons land niet elke dag tegen komen. Hoewel er binnen de scene nog genoeg bands rondlopen, die beter verdienen dan ze nu krijgen. We herhalen het. Moesten bands als Charlie Bit My Finger Amerikanen zijn, dan waren ze nu wereldberoemd met de sound die ze aanbieden. Dat bewijzen ze met deze nieuwe klasse plaat Third Time's A Farm nog maar eens uitvoerig. Is onze eindconclusie.

Charlie Bit My Finger stelt hun nieuwste schijf voor op zaterdag 16 september. U leest er alles over op de Facebook pagina van het evenement:

1. leap of faith
  2. part of the plan