Our Hate - Hate Will Prevail

Erik Vandamme    9 september 2017

Vijf vrienden, met een voorliefde voor pure metalcore, vanuit het hart van die muziekstijl, richten medio 2014 een gloednieuwe band op binnen het genre. Our Hate staat voor een agressieve mix van hardcore en metal, zonder franjes. Staat er te lezen op de vi.be pagina van de band. Dit merkten we reeds toen we Our Hate zagen aantreden op Antwerp Metal Fest 2015. We schreven daarover: Bij het aankomen werden we meteen van onze sokken geblazen door Our Hate, simpele no-nonsense hardcore die door het publiek duidelijk geapprecieerd werd. Zowel band als publiek genoot zichtbaar, een goeie starter van deze festivaldag. Dit samenraapsel van vrienden die uit gespleten/huidige bands als o.a. Hard Resistance, Cooperate & Scarred Mind bestaan, sleuren uiteraard een pak spelervaring met zich mee wat er ook voor zorgt dat Our Hate een technisch hoogstaand concert kan neerzetten, zonder echter te vervallen in een te routineuze bedoening. Integendeel, het vuur wakkert nog steeds, daar kan uw reporter van meespreken. Deze ervaren rotten hebben een band samengesteld die in de toekomst nog heel wat stof zal doen opwaaien binnen de scene, mark my words. Vandaag - 9 september 2017 - komt eindelijk hun debuut album op de markt. Hate Will prevail vergelijken we zonder omwegen met een razende orkaan die alles om zich heen verplettert. Onze bevindingen:

Welcome to the Deadzone is een circa vijf minuten lange wervelstorm, die de toon van dit album al aangeeft. Wandelen door weidse landschappen, waar de rust je tegemoet komt is er echt niet bij. Our Hate bestaat uit bandleden die hun sporen reeds voldoende hebben verdiend binnen de scene, en dat hoor je ook op songs als With All The Struggle And Tears, Contradictory tot Religon Kills. Die allen, zowel vocaal als instrumenntaal, op technisch enorm hoog niveau worden gebracht. Bovendien houdt Our Hate ons een spiegel voor van een wereld die zoveel haat met zich meedraagt, dat we eindelijk onze luie kont moeten opheffen en daar iets aan doen. Liefst NU!

De band blijft doorheen de volledige plaat op diezelfde elan doorgaan, tot je totaal verweesd achterblijft. Geen seconde rust gunt Our Hate de luisteraar. Nu, dat is het soort metalcore waarvoor wij alvast wel uit die luie zetel komen. Niet om haat te zaaien, maar om als een wervelstorm er iets aan te doen. Smash in the face mag je wat dat betreft ook letterlijk nemen. De tijd van bloempen planten, en kaarsje branden is voorbij. Ten strijde trekken tegen onrecht, liefst zo snel mogelijk is de onderliggende boodschap. Uiteindelijk zullen we met zijn allen overleven. We will Survive , het sluitstuik op de schijf, is die ultieme mokerslag, die aan de ribben blijft kleven.

Binnen het metalcore en aanverwante genre verlegt Our Hate met dit debuut duidelijk grenzen. Ze bewezen ons live al uit het goede hout gesneden te zijn. Door die ene adrenalinestoot na de andere af te schieten op de luisteraar. Hate Will Prevail is een mokerslag recht in je gezicht, die ons vanaf die eerste luisterbeurt compleet murw slaat. Na meerdere luisterbeurten voelen we nog steeds het vuur branden, en de neiging om heilige huisjes omver te blazen. In Amerika hebben ze de orkaan Irma, die alles om zich heen verplettert aan een snelheid van 300 km per uur. In de kempen raast een andere orkaan over de velden, en laat eveneens geen spaander geheel van de omgeving. Our Hate levert een klasse debuut af, van bovenaards hoog niveau, en laat ons bovendien telkens opnieuw totaal verweesd achter. Is dan ook onze eindconclusie

Tracklist:.

1. Welcome To The Deadzone (+ intro) (05:28)
  2. With All The Struggle And Tears (03:54)