FireForce - Annihilate The Evil (Limb Music)

Erik Vandamme    4 september 2017

Sommige bands en artiesten brengen knappe platen uit, geven concerten die voor lange tijd aan de ribben blijven kleven. Maar krijgen zelden of nooit de feedback die ze echt verdienen. Over Deathbringer (2014) schreven we nog: met deze plaat bewijst FireForce vooral als 'groep' heel stevig in de schoenen te staan. Een perfect kruisverstuiving tussen gitaar/drum en zang zorgen ervoor dat Deathbringer is uitgegroeid tot een bom van een plaat. De teugels blijven bovendien de gehele tijd strak gespannen. Vanaf begin tot einde worden we aangezet tot stevig headbangen, de versterker op tien en volledig los gaan! Met hun nieuwste parel Annihilate the Evil blijft FireForce begane wegen verder bewandelen. Hoogstaande Power tot heavy metal brengen, van wereldniveau!

Je voelt al direct een adrenalinestoot ontstaan bij The Boys from Down Under. Zowel instrumentaal als vocaal worden grenzen verlegd binnen het power metal tot heavy metal gebeuren. Parels als Revenge in Flames, Fake Hero, Dog Soldiers brul je al na één luisterbeurt uit volle borst mee, bij voorkeur met de haren - in zoverre we die hebben - los. En stevig headbangen maar! Dat is meteen ook de rode draad doorheen de volledige plaat. FireForce bestaat al veel jaren uit klasse muzikanten, die riffs en drumsalvo's naar voor brengen die recht doorheen je metal hart gaan. Dat blijkt ook anno 2017 nog steeds het geval te zijn. Luister maar naar die meesterlijke, onaards aanvoelende solo op Oxi Day. Gevolgd door al even indrukwekkende vocalen. Die je uiteindelijk compleet murw slaan.

Bands die we zonder meer voor de geest halen bij het beluisteren van dit power metal pareltje varieren van Grave Digger over zelfs een streepje Metallica - luister maar naar de indrukwekkende intro op Defector (Betrayer of Nations - naar Iron Maiden. Om u maar een beeld te laten vormen van hoe Annihilate the Evil echt in elkaar steekt. Echter, ondanks die vergelijkingen, is FireForce ook anno 2017 gewoon zichzelf gebleven. Op deze nieuwe schijf slaagt de band erin begane wegen verder uit te stippelen, maar vinden zichzelf ook opnieuw uit. Dit is een gevarieerde plaat geworden, die ons vanaf begin tot einde kippenvel bezorgd. Door de samensmelting van hemelse riffs, drumsalvo's - die nog nooit zo strak hebben geklonken als nu- en die verdomd duivelse vocalen. Komen de haren op onze armen bij elke song opnieuw naar omhoog te staan, en voelen we die neiging totaal uit de bol te gaan opborrelen .

Gewoon, puur, onversneden en loepzuivere knallers van songs naar voor brengen dat doet FireForce op Annihilate the Evil . Songs die niet alleen aan de ribben blijven kleven, maar waarbij je naast die ene adrenalinestoot na de andere ook de neiging voelt opkomen om die luchtgitaar te grijpen en een potje 'gitaar' te spelen tot de vroege uurtjes. Bij voorkeur met de versterker op tien. Gelukkig zijn onze buren ook metalliefhebbers die houden van het old school heavy tot power metal dat FireForce naar voor brengt. Bedenken we daarbij. Kortom. Annihilate the Evil is een aanrader voor ieder beetje power metal liefhebber, die eveneens houdt van stevige Heavy metal. Met een knipoog naar thrash metal.

Op 11 november stelt FireForce hun derde album voor Zappa (Antwerpen) En ook die avond is een sterke aanrader. Meer informatie: FireForce Release show 'Annihilate the Evil'

1. The Boys from Down Under (3:41)
  2. Revenge in Flames (3:42)