RPWL - A New Dawn (Gentle Art of Music)

Erik Vandamme    2 september 2017

De Duitse Progressieve Rock Band RPWL is binnen dat genre geen onbekende. De band ontstond in 1992. In eerste instantie onder de naam Violet District. Doorheen de jaren bracht RPWL enekle albums, live albums en compilaties uit. RPWL vergaarde door de jaren heen enorm veel aanzien binnen dat typische progressieve rock wereldje. In binnen en buitenland. Om hun fans te bedanken bracht de band op 14 juli een film uit A New Dawn. Deze is uitgebracht op DVD en Blueray. Eveneens kwam een dubbel album op de markt onder diezelfde titel. Een 'must have' voor de fans van deze grootheden binnen het progressieve rock genre. Maar ook fans van het genre zullen hierin hun gading vinden.

Het betreft hier een theateraal concert, waarbij je als luisteraar gewoon even de ogen moet sluiten om u voor te stellen waar het echt om gaat. De beelden erbij 'denken' is een must. Puur muzikaal bekeken brengt RPWL al meer dan twintig jaar hoogstaande Progressieve rock. Dat blijkt nog maar eens uit deze plaat. We horen referenties terug naar bijvoorbeeld Pink Floyd. De band is ooit begonnen als een Pink Floyd Tributeband en ook dat hoor je dus ook terug in de muziek op deze prachtige schijf. De filmische muziek bedwelmt ons voordurend, en doet ons wegdrijven naar verre oorden. Zoals alleen top progressieve muzikanten dit kunnen. Geluidsmuren worden daarbij niet afgebroken, maar je hart raken echter wel.

Op zich is A New Dawn dan ook een pareltje van een dubbelalbum geworden. De film A New Dawn was een indrukwekkende rock opera, die een diepe indruk heeft nagelaten binnen het Progressieve rock gebeuren. Dit dubbel album brengt de atmosfeer van die concerten tot leven in woord zonder beeld. De band slaagt er dus in om ook zonder beelden een bepaalde intensieve sfeer op te roepen. Waardoor het, naast die DVD, ook aan te raden is deze prachtschijf de nodige kansen te geven. Voor de doorsnee fans van het genre - en van de band zelf uiteraard - is dit dubbelalbum dan ook een collector item van goudwaarde. Om bovenstaande reden. Is onze eindconclusie.

DISC 1

1. Revelation
  2. Swords and Guns