Reload Festival in Sulingen - Duitsland - Dag 2 Zaterdag 26/08/17

Erwin Poppe    29 augustus 2017

Na een goede nachtrust is het tijd om terug richting Sulingen te trekken om de 2de dag van Reload te starten met vandaag weer een goeie mengeling van nationale en internationale bands.

Of Colours

Sedert dit jaar is er een  wedstrijd waar alle beginnende bands kunnen aan deelnemen en Of  Colours heeft deze gewonnen. Net zoals gisteren, nog niet te veel volk op het terrein te bespeuren, niet te vergelijken bij Alcatraz daar staat al vanaf de eertste band heel veel volk. Bij het 5de of 6de nummer wisten ze toch al met een man of 20 een Wall Of Death te creëren.Het genre dat Of Colours brengt kan men onder de noemer Metalcore plaatsen. Muzikaal zit het zeker niet slecht in elkaar, voor een beginnende band. Met andere woorden, een band om in het oog te houden deze Of Colours, lijkt het ons.

The Charm The Fury

De naam van deze Nederlandse band spreekt voor zich. De frontvrouw van the Charm The fury is niet alleen een  charmante verschijning. Ze heeft bovendien  genoeg 'Fury' om als zangeres de weide wakker te maken. Sinds de cd 2 maanden geleden uitkwam - dus net voor de zomer - heeft de band heel veel getourd wat wel een beetje te zien was, de vermoeidheid slaat toe. Maar als jonge band? Chapeau om al op zo'n niveau te spelen, er werd zelf een gesmaakte cover van Metallica ‘Seek and Destroy’ gespeeld. Zeker een aanrader om eens te gaan zien deze The Charm The Fury .

Bury Tomorrow

Ondertussen is de festivalweide  al goed gevuld als Bury Tomorrow aan hun set begint. Meer nog, na het tweede nummer wisten ze al een Wall Of Death te vormen en een moshpit moest ook maar kunnen dachten zij. Stevig, muzikaal zeer sterk, zang met 2 koppige stem, alles wat een goeie Metalcoreband nodig heeft. Als je daarbovenop  een zanger hebt met een ongelooflijk charismatische uitstraling.  Dan ben je heel goed bezig.

Massendefekt

Een pure punk rock band.  Zoals de naam al doet vermoeden zijn het Duitsers en ze zingen ook in het Duits. Aan het publiek te zien, worden deze heren hier enorp op handen gedragen. Echter, op gebied van beweging is het niet veel soeps. Wanneer ze aan een nieuw nummer beginnen,hoop je op een beetje spontaniteit. Echter levert de band hier een routineklus af. Massendefekt spreekt mij om die en nog meerdere reden, niet echt aan. Dan kwam o.a. ook door de cover van Pennywise , ‘Bro Hymn’. Goed gebracht maar jammer in het Duits, je zou toch  denken dat ze dit nummer  in het Engels zouden brengen.

Knorkator

Nu krijgen we een paar rare personages te zien op het podium.  Knorkator speelt heavy metal muziek met een vleugje humor. Op z’n Duits. In hun nummers zitten herkenbare melodieën van bands zoals White Zombie, Ministry, Rammstein . Een goeie portie Industrial Metal dus . De bandleden zijn bovendien allemaal gekleed in heel bizarre kostuums. Zo is zanger Stumpen half zwart getatoeëerd en draagt een speciaal setje vandaag. Hij kwam op in een camouflage pak, na het eerste nummer werd het bovenste al ontbloot daarna het onderste waardoor hij in een roze short stond. Die ging ook vrij vlug uit en daardoor staat hij op het podium met enkel nog een lapje stof. Muzikaal en zang technisch is alles zeker in orde. Echter als we de teksten echt zouden verstaan zou het geheel voor ons ook volledig kloppen , daar er veel humor in de teksten zit. Funny guys!!

Whitechapel

De band Whitechapel is een Amerikaanse band die deadcore brengt. De naam is afgeleid van een wijk in Londen. De band brengt een technisch vrij sterke set, gedreven door de verschillende uiteenlopende gitaar partijen.

Caliban

En toen kwam er een regenbui, gelukkig van korte duur maar het hield het publiek niet tegen om daar paraat te staan toen Caliban aan hun set begon. Strak, lekker up tempo, zanger met grunge stem en gitarist die zingt met een cleane stem, dat krijgen we voorgeschoteld. Caliban blijkt trouwens een heel bewegelijke band te zijn. Bovendien, het podium op zich is sober van opstelling maar de speciale lichteffecten maken veel goed.

Betontod

Betontod is een Punk Rockband die bestaat sinds de jaren '90. Medio 2006 zijn ze even gestopt om in 2010 terug te beginnen. Betontod heeft een eigen label Better than Hell. In 2017 bracht de band een nieuwe cd op de markt Revolution Waar ze dus nu mee op tour zijn. Gewoon recht toe recht aan punk, niets vernieuwend. Maar dat hoeft ook niet.

Jasta

James Shanahen, is beter bekend als Jamey Jasta zanger van hardcoreband Hatebreed en sludgemetalband Kingdom of Sorrow. De eerste solo cd genaamd naar hem zelf kwam uit in 2011. James maakt ook gebruik van gastartiesten zoals Zakk Wylde ( Ozzy Osbourne/Black Label Society) en Mark Morton (Lamb of God). Hardcore pure sang!! Top, love it.

Trivium

Trivium speelde de pannen van het dak, het publiek reageerde vanaf het begin zeer enthousiast. Dit was bijvoorbeeld te zien aan de vele crowd surfers, van begin tot pril einde, gewoon de max. Deze band is altijd geliefd bij het publiek en live stelt Trivium dan ook nooit teleur.Ook niet op Reload Festival.

Amon Amarth

Het opstellen van het podium is bij Amon Amarth al een belevenis op zich. We krijgen dus een spectaculaire show voorgeschoteld..Tussendoor worden ook nog Viking verhalen verteld, wat het geheel zelfs tengoed kwam. Het mag gezegd worden maar het publiek werd volledig meegenomen in het show, mede dankzij het adembenemende licht spektakel, en niet te vergeten de pyro effecten. Een indrukwekkende samensmelting tussen visuele effecten, en knallende muzikale arrangementen.

Na Amon Amarth was er nog een Afterparty in de tent met Kiez Live waar wij vriendelijk voor passen daar we zondag morgen ook alweer vroeg richting België trokken. Tijdens de persconferentie op zaterdag middag werd er al bevestigd dat op 24 en 25 augustus 2018 de 12de editie van het festival staat ingeplant. Het festival zal wel terug in Sulingen plaatsvinden maar de organisatie is op zoek naar eigen terreinen. Zodat ze water en stroom permanent kunnen laten aanleggen.. In tegenstelling tot vorig jaar konden de organisatie  dit jaar nog geen bevestigingen geven van artiesten die zouden aantreden. Al is de voorverkoop afgelopen maandag reeds begonnen. Het festival trok dit jaar een 10 000 bezoekers verspreid over de 2 dagen.